Do 9. ročníku Rallylegend už zbývá jen pár dnů a fanoušci, kteří zamíří do San Marina, se mohou těšit na festival zasvěcený legendární Lancii Stratos HF. Pořadatelé hlásí účast rekordních 15 exemplářů legendárního vozu. Poslední díl našeho seriálu se tentokrát ohlédne za speciálními závodními verzemi vozu a dvěma pokusy o jeho vzkříšení.
Závodní speciály
Lancia Stratos HF byla čistokrevným sportovním vozem a tak není divu, že se objevily snahy přivést ji i na závodní okruhy. První vlaštovkou byly starty na tehdy velmi populárních polokruhových soutěžích Tour de France Auto a Giro d’Italia, které se konaly zčásti na asfaltových rychlostních zkouškách a zčásti na závodních okruzích. První speciál s přeplňovaným motorem (280 koní) přivedl k vítězství na „Giru“ Jean Claude Andruet v roce 1974. O dva roky později vyhrál Giro d’Italia Carlo Facceti, který se podílel na vývoji motoru. Vidlicový šestiválec Ferrari Dino se čtyřventilovou hlavou motoru byl doplněn turbodmychadlem KKK a vstřikováním paliva Kugelfischer. Výkon se postupně vyšplhal až na úctyhodných 560 koňských sil.
Byly postaveny dva exempláře, které se v roce 1976 účastnili okruhových vytrvalostních závodů ve skupině 5. Lancia Stratos Turbo Silhouette však měla krátký rozvor a její jízdní vlastnosti byly při vysokých rychlostech dost nevyzpytatelné. Proti favorizovaným vozům Porsche 935 byla jen atraktivním outsiderem. Jeden vůz navíc v Zeltwegu kompletně shořel. Munari se ještě pokusil zaútočit na vítězství na „Giru“, ale musel odstoupit pro poruchu turbodmychadla. Druhý a poslední exemplář byl následně odeslán do Japonska na Fuji Speedway, ale k jeho závodnímu nasazení už nedošlo a nakonec skončil v soukromé sbírce.
Stratos i v rallycrossu
Je málo známé, že Lancia Stratos HF sbírala úspěchy i v rallyekrosu. Rakušan Franz Wurz, otec pilota Formule 1 Alexandra Wurze, vybojoval v roce 1976 se stratosem evropský rallykrosový titul. Ve snaze zvýšit výkon motoru požádal Mike Parkese o výrobu speciální klikové hřídele, která by zvýšila zdvihový objem motoru těsně pod hranici 3 litrů. Jeho následovník Andy Bentza s tímto prototypem závodil až do poloviny osmdesátých let. Vůz je údajně dodnes akceschopný.
„Rozbíječ“ Jaroszewicz
Poněkud odlišný projekt vznikl v Polsku. Syn ministerského předsedy Andrzej Jaroszewicz se v letech 1975 – 1977 pokoušel získat evropský titul. Nejprve se o to pokoušel s Fiatem 124 S Abarth, později přezbrojil na stratosy. Jeho tým zakoupil tři exempláře, které protěžovaný jezdec postupně zničil. První při Španělské rally v roce 1976, zbývající dva na domácím Rajdu Polském 1977. Nejprve tréninkový vůz, při soutěži i ostrý speciál. Jeden z motorů byl implantován do Polonezu 2000 a tento hybrid závodil na polských okruzích. Stratopolonez je dnes vystaven v muzeu FSO.
Retro modely
S retro modely legendárních vozů se v posledních letech roztrhl pytel a tak se s napětím očekávalo, kdy se objeví první retro stratos. O jeho vznik se postaral největší sběratel vozů Lancia Stratos Christian Hrabálek (vlastní údajně 11 exemplářů od prvního prototypu z roku 1971 až po tovární soutěžní vůz z Rally Safari 1977). Založil firmu Fenomenon a na Ženevském autosalonu 2005 představil koncept Fenomenon Stratos, poháněný vidlicovým osmiválcovým motorem o výkonu 425 koní. Hrabalek je majitelem práv na jméno Stratos a na vývoji prototypu se podílela i renomovaná britská firma Prodrive.
Michael Stoschek und Dieter Hawranke, Sachsenrallye 2011 from New Stratos on Vimeo.
Loni se na scéně objevil navazující projekt New Stratos, za kterým stojí další příznivec legendárních italských vozů a soutěžní jezdec Michael Stoschek. Slušivý retro kabát paradoxně ušila karosárna Pininfarina (originál má na svědomí konkurenční Bertone), motor a zkrácený podvozek pochází z Ferrari F430 Scuderia. Vidlicový osmiválec o objemu 4,3 litru se pyšní výkonem 532 koní a neméně impozantním krouticím momentem 519 Nm. Zájem vzbudil velký, ovšem zatím nedošlo ani na avizovanou 25kusovou sérii.