RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»40 let Lancie Stratos – (5. díl)
    Soutěžáky

    40 let Lancie Stratos – (5. díl)

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser4.10.2011Updated:5.4.2018Žádné komentáře4 Mins Read

    Do 9. ročníku Rallylegend už zbývá jen pár dnů a fanoušci, kteří zamíří do San Marina, se mohou těšit na festival zasvěcený legendární Lancii Stratos HF. Pořadatelé hlásí účast rekordních 15 exemplářů legendárního vozu. Poslední díl našeho seriálu se tentokrát ohlédne za speciálními závodními verzemi vozu a dvěma pokusy o jeho vzkříšení.

    Závodní speciály

    Lancia Stratos HF byla čistokrevným sportovním vozem a tak není divu, že se objevily snahy přivést ji i na závodní okruhy. První vlaštovkou byly starty na tehdy velmi populárních polokruhových soutěžích Tour de France Auto a Giro d’Italia, které se konaly zčásti na asfaltových rychlostních zkouškách a zčásti na závodních okruzích. První speciál s přeplňovaným motorem (280 koní) přivedl k vítězství na „Giru“ Jean Claude Andruet v roce 1974. O dva roky později vyhrál Giro d’Italia Carlo Facceti, který se podílel na vývoji motoru. Vidlicový šestiválec Ferrari Dino se čtyřventilovou hlavou motoru byl doplněn turbodmychadlem KKK a vstřikováním paliva Kugelfischer. Výkon se postupně vyšplhal až na úctyhodných 560 koňských sil.

    Byly postaveny dva exempláře, které se v roce 1976 účastnili okruhových vytrvalostních závodů ve skupině 5. Lancia Stratos Turbo Silhouette však měla krátký rozvor a její jízdní vlastnosti byly při vysokých rychlostech dost nevyzpytatelné. Proti favorizovaným vozům Porsche 935 byla jen atraktivním outsiderem. Jeden vůz navíc v Zeltwegu kompletně shořel. Munari se ještě pokusil zaútočit na vítězství na „Giru“, ale musel odstoupit pro poruchu turbodmychadla. Druhý a poslední exemplář byl následně odeslán do Japonska na Fuji Speedway, ale k jeho závodnímu nasazení už nedošlo a nakonec skončil v soukromé sbírce.

    Stratos i v rallycrossu

    Je málo známé, že Lancia Stratos HF sbírala úspěchy i v rallyekrosu. Rakušan Franz Wurz, otec pilota Formule 1 Alexandra Wurze, vybojoval v roce 1976 se stratosem evropský rallykrosový titul. Ve snaze zvýšit výkon motoru požádal Mike Parkese o výrobu speciální klikové hřídele, která by zvýšila zdvihový objem motoru těsně pod hranici 3 litrů. Jeho následovník Andy Bentza s tímto prototypem závodil až do poloviny osmdesátých let. Vůz je údajně dodnes akceschopný.

    „Rozbíječ“ Jaroszewicz

    Poněkud odlišný projekt vznikl v Polsku. Syn ministerského předsedy Andrzej Jaroszewicz se v letech 1975 – 1977 pokoušel získat evropský titul. Nejprve se o to pokoušel s Fiatem 124 S Abarth, později přezbrojil na stratosy. Jeho tým zakoupil tři exempláře, které protěžovaný jezdec postupně zničil. První při Španělské rally v roce 1976, zbývající dva na domácím Rajdu Polském 1977. Nejprve tréninkový vůz, při soutěži i ostrý speciál. Jeden z motorů byl implantován do Polonezu 2000 a tento hybrid závodil na polských okruzích. Stratopolonez je dnes vystaven v muzeu FSO.

    Retro modely

    S retro modely legendárních vozů se v posledních letech roztrhl pytel a tak se s napětím očekávalo, kdy se objeví první retro stratos. O jeho vznik se postaral největší sběratel vozů Lancia Stratos Christian Hrabálek (vlastní údajně 11 exemplářů od prvního prototypu z roku 1971 až po tovární soutěžní vůz z Rally Safari 1977). Založil firmu Fenomenon a na Ženevském autosalonu 2005 představil koncept Fenomenon Stratos, poháněný vidlicovým osmiválcovým motorem o výkonu 425 koní. Hrabalek je majitelem práv na jméno Stratos a na vývoji prototypu se podílela i renomovaná britská firma Prodrive.

    Michael Stoschek und Dieter Hawranke, Sachsenrallye 2011 from New Stratos on Vimeo.

    Loni se na scéně objevil navazující projekt New Stratos, za kterým stojí další příznivec legendárních italských vozů a soutěžní jezdec Michael Stoschek. Slušivý retro kabát paradoxně ušila karosárna Pininfarina (originál má na svědomí konkurenční Bertone), motor a zkrácený podvozek pochází z Ferrari F430 Scuderia. Vidlicový osmiválec o objemu 4,3 litru se pyšní výkonem 532 koní a neméně impozantním krouticím momentem 519 Nm. Zájem vzbudil velký, ovšem zatím nedošlo ani na avizovanou 25kusovou sérii.

    historické automobily Lancia Lancia Stratos Michael Stoschek seriál technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.