RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»40 let Lancie Stratos (3.díl) 1974 – 1976
    Soutěžáky

    40 let Lancie Stratos (3.díl) 1974 – 1976

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser27.9.2011Updated:5.4.2018Žádné komentáře3 Mins Read

    Polovina sedmdesátých let patřila vozům Lancia Stratos HF. Italská značka vybojovala tři světové tituly, jezdci Munari, Waldegaard, Darniche a Andruet vyhráli celkem 11 soutěží mistrovství světa. Originální vůz byl díky své koncepci a ušlechtilému motoru neporazitelný nejen na asfaltu, ale i na šotolinových tratích. Dokázal vítězit na sněhu i ledu, konkurenceschopný byl také v blátě a na kamenitých stezkách Afriky.

    Premiérový titul

    Druhá sezona mistrovství světa v roce 1974 se jela ve stínu ropné krize a celá řada soutěží včetně populární Rallye Monte Carlo byla zrušena. Počátkem října byly odjety teprve tři soutěže a jasným favoritem byl Fiat se svým modelem Spider 124 Abarth. Na italské Rally San Remo ohlásil turínský výrobce ofenzívu a nasadil sedm továrních vozů. Čtyři z nich nepřečkaly ani úvodní vložku, do cíle nakonec dojel pouze jediný exemplář. Čerstvě homologovaná Lancia Stratos HF naopak při svém debutu zvítězila. Osamocený Sandro Munaru deklasoval celou armádu Fiatu.

    Karta se obrátila a Cesare Fiorio vyhlásil sesterské automobilce válku. „Za pět minut dvanáct“ se rozhodl vybojovat pro značku Lancia světový titul. Na kanadské Rally Rideau Lakes všechny fiaty vypadly a Munari opět triumfoval, i když část soutěže absolvoval s bolestmi žaludku. Další body získal na britské RAC rally. Opět měl zdravotní problémy a druhou část soutěže jel s horečkou, ale stupně vítězů ho neminuly. Na závěrečné Tour de Corse dominoval Jean.Claude Andruet a značka Lancia skutečně vyfoukla Fiatu světový titul.

    Úspěšná obhajoba

    O rok později Lancia změnila kabát. Novým sponzorem se stala italská letecká společnost Alitalia a stratosy se oblékly do zelenobílé kombinace. Vůz dostal atraktivní aerodynamické doplňky – slušivý střešní spoiler a decentní zadní křídlo. Nízké přídi dominovala světelná rampa. Technickou novinkou bylo vodní chlazení brzd, které se na vozech objevilo ve druhé polovině sezony.

    Nezměnila se však suverenita stratosférických vozů. Sandro Munari zvítězíl v Monte Carlu, nový rekrut týmu Björn Waldegarrd dominoval na domácí Švédské rally. Křehké sportovní speciály zvládly i extrémní podmínky východoafrické Safari rally. Značka Lancii získala v tabulce impozantní náskok a Fiat vyhlásil klid zbraní.

    Munari hodlal obhájit své prvenství ze San Rema, ale i mistr světa se občas utne. Osudná se mu stala skutečnost, že vůz neměl stejná kola. Standardně byla pod přídí uložena univerzální rezerva, ale tentokrát tam mechanici umístili přední kolo. Italský šampion však prorazil zadní pneumatiku.

    Podařilo se Situaci zachránil Björn Wakdegaard, který porazil o tři minuty novopečeného mistra Evropy Veriniho s nejrychlejším fiatem. Na Korsice oba tovární vozy odpadly, ale body za vítězství Francouze Bernarda Darniche se soukromým stratosem stačily k zisku druhého titulu. Mateřská značka Fiat se musela znovu spokojit s druhou příčkou.

    Hattrick Lancie

    Sezona 1976 znamenala pro Lancii Stratos HF vrchol kariéry. Motor Ferrari byl osazen čtyřventilovou hlavou a výkon díky tomu stoupl na 260 koňských sil. Nasazena byla i verze se vstřikováním paliva Kugelfischer, která přivedla pod kapotu další stádo koní.

    Italská značka vybojovala potřetí za sebou titul a tentokrát na soutěžních tratích opravdu neměla konkurenci. Na proslulé Rallye Monte Carllo obsadily vozy ve staronových barvách Alitalia kompletní stupně vítězů v pořadí Munari, Waldegaard a Darniche.

    Sandro Munari triumfoval v Portugalsku a přestál úspěšně útrapy Marocké rally. V San Remu sahal protěžovaný jezdec k dalšímu vítězství, ale Švéd Waldegaard tentokrát nehodlal hrát druhé housle. Před finálovou vložkou se oba jezdci střetli v přímém bratrovražedném souboji. Björn Waldegaard byl v cíli o 4 sekundy rychlejší zvítězil. Atmosféra v týmu díky tomu zhoustla natolik, že Švéd raději odešel k Fordu.

    Munari si napravil sebevědomí na Tour de Corse, kde startosy obsadily první dvě příčky. Lancia získala hattrick, v konečné tabulce měla dvojnásobek mistrovských bodů než druhá značka v pořadí.

    Björn Waldegård historické automobily Lancia Lancia Stratos seriál technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.