RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»40 let Lancie Stratos (2.díl) 1972 – 1974
    Soutěžáky

    40 let Lancie Stratos (2.díl) 1972 – 1974

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser23.9.2011Updated:5.4.2018Žádné komentáře4 Mins Read

    Lancia Stratos HF byla první soutěžním vozem, který vznikl z jediného důvodu – aby vyhrával rally. Všechny ostatní byly dosud upraveny ze sériových automobilů. Čtyřlístek „sudiček“ se jmény Gandini, Dallara, Parkes a Fiorio začínal prakticky od nuly s čistým listem papíru.

    Během jednoho roku transformoval své představy a vize do konkrétní účelové podoby. Výsledkem jejich práce byl legendární vůz, kde jezdec vnímá úzký kokpit jako svoji závodní kombinézu, kapsy ve dveřích jsou uzpůsobeny na odložení přileb a hned za zády má silný šestiválcový motor.

    Červenobílý prototyp vystrkuje drápky

    V lednu 1972 Sandro Munari s Lancií Fulvia 1,6 HF zvítězil na slavné Rallye Monte Carlo. Ačkoliv italský tým pokračoval v nasazování kompaktní Fulvie, Munari trávil od února většinu času za volantem prototypu zbrusu nové Lancie Stratos HF.

    První exemplář sloužil pouze pro testovací účely a disponoval výkonem 235 koní. V pořadí druhý vyrobený prototyp vyrazil na sklonku roku na soutěžní tratě. Tehdejší předpisy totiž umožňovaly oficiálně nasadit prototypy v rámci skupiny 5.

    Stratos poprvé na startu

    Premiérový start se odehrál první listopadový víkend roku 1972, kdy se Munari s Lancií Stratos HF v červenobílých týmových barvách (sponzor Marlboro, registrační značka A6 14057) zúčastnil náročné Tour de Corse.

    Na zatáčkovitých horských asfaltech byl stratos s výkonným motorem umístěným uprostřed a krátkým rozvorem náprav ve výhodě, ovšem Itala brzy vyřadil poškozený závěs kola. Historie se opakovala i o měsíc později na španělské Rally Costa del Sol, kde Munari vedl, ale odpadl ze stejného důvodu.

    V roce 1973 posílil italský tým Francouz Jean-Claude Andruet, který v lednu s konkurenční Alpinou A 110 triumfoval na Rallye Monte Carlo. Při debutu za volantem lancie se přesvědčil, že řídit takový výjimečný (a poněkud nestabilní) vůz není žádná legrace. Na domácí Rallye Lyon Charbonniéres havaroval na spojovacím úseku.

    První vítězství si legendární stratos odvezl až při svém čtvrtém startu v řadě. Jednalo se o španělskou Rally Firestone, zařazenou do mistrovství Evropy. Tentokrát seděl za volantem Sandro Munari, který v roce 1973 bojoval o titul mistra Evropy především s malou Fulvií HF.

    S ní startoval i u nás na Rallye Vltava, kde ji při souboji s Röhrlem na Klatovském okruhu poslal přes střechu. Se stratosem získal ještě druhou příčku na Rally Targa Florio a vyhrál Tour de France Auto. Andruetovi se naopak nedařilo, na kontě měl tři havárie, jedno odstoupení pro technickou závadu a pouze jediné vítězství na regionální soutěži Tour de Aisne. Reputaci si francouzský jezdec napravil až v následující sezoně, kdy dominoval na dvou zimních soutěžích Rallye Giraglia a Rallye Neige et Glace.

    Lancia Stratos Stradale

    Ferrari Dino 246 byl výběhovým modelem a tak značka se vzpínajícím se koníkem svolila, aby posledních 500 motorů bylo vyrobeno pro Lancii. Dino se přestalo vyrábět v roce 1974. Tedy ve stejném roce, kdy vznikala homologační série Lancie Stratos s názvem „Stradale“.

    Karoserie se vyráběly u firmy Bertone v Turíně, konečná montáž probíhala v automobilce Lancia v Chivassu. Tehdy stačila k homologaci pro skupinu 4 čtyřsetkusová série. Dodnes není jasné, kolik exemplářů vlastně vzniklo. Prameny se různí, oficiálně se hovoří o 492 kusech. Nuccio Bertone se dušuje, že jeho karosárna zhotovila 502 kusů, mnozí zasvěcení přiznávají, že nakonec bylo smontováno jen 450 vozů a některé nebyly prodány ještě ani v roce 1978.

    Prodejní verze Stradale měla záměrně snížený výkon na 190 koní, aby se sportovní vozy značky Ferrari necítily ohroženy konkurencí z vlastních řad. Ani maximální rychlost 232 km/h nebyla nikterak ohromující. Samosvorný diferenciál dodala firma ZF, stabilizátory na obou nápravách byly nastavitelné. Vůz měl čtrnáctipalcová kola obutá pneumatikami šířky 205 mm, na všech kolech byly namontovány dvoupístkové ventilované kotoučové brzdy Girling o průměru 271 mm. Hmotnost činila 980 kg.

    Lancia Stratos HF byla homologována k 1. říjnu 1974. Hned při prvním startu na soutěži MS Rally San Remo Sandro Munari zvítězil. O tom zase příště.

    historické automobily Jean-Claude Andruet Lancia Lancia Stratos Sandro Munari seriál technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.