Martin Prokop míří posedmé na kultovní Neste Oil Rally Finland.
Aktuální info z Jyväskyly
Zázemí českého týmu v servisním areálu stojí, nedělní test má posádka za sebou, náročné seznamovací jízdy jsou dokončeny. Soutěž má oproti předchozím létům poněkud pozměněný formát a páteční etapa zavede posádky až do okolí 130 km vzdáleného Lahti, kde bude k dispozici pouze tzv remote servis.
„ Pro snazší pochopení – na voze mohou v tomto servisu pracovat sice 4 mechanici, ale smí použít pouze díly, které vezeme s sebou v závodním autě. V podstatě nám mohou jen utáhnout, co se na trati povolilo, přimontovat, co jsme urazili a tím to končí,“ vysvětluje Jan Tománek, který právě dokončil úpravu rozpisu po seznamovacích jízdách.
Co je pro něj, jako spolujezdce ve Finsku nejtěžší ? „Auto se pohybuje po trati obrovskou rychlostí, informací je spousta, protože je třeba neustále dávat jezdci údaje nejen o vzdálenostech a zatáčkách, ale hlavně o stopě, o tom, kam auto na výjezdu z každé zatáčky směřovat. A k tomu všemu se v podstatě nemám o co očima opřít, protože před sebou většinou vidím zase jen nějaký horizont…“ líčí nejzkušenější český spolujezdec.
„Jsem rád, že v novém schématu se hodně RZ jede pouze jednou. Druhé průjezdy při počtu startujících, který ve Finsku je, jsou většinou již velmi rozbité, technika dostává hrozně zabrat a riziko nějakého fatálního poškození, které zničí celý závod, je velké,“ říká Martin Prokop.
„Jak strávím poslední večer před startem? Dám si jedno pivo, ale musím si pospíšit, soudek už nám pomalu dochází. Nechám se svými mechaniky ošmikat mašinkou. Alespoň získám dostatečně divoký, soupeře zastrašující výraz! A půjdu si zahrát plážový volejbal. Ten totiž vůbec neumím, takže ve čtvrtek na trati to rozhodně musí být jenom lepší!“, usmívá se český reprezentant v SWRC.
„I tentokrát registrujeme, že se do Finska vypravilo velké množství českých fanoušků. Určitě to pro ně bude fantastický zážitek! Snad k němu přispějeme také!“, vzkazují Martin Prokop s Janem Tománkem.
3x od pasu Martin Prokop
Martine, opět po roce jsi zvolil v přípravě na Finsko start v Estonsku? Panovala v týmu po závodě spokojenost?
„Estonský závod si nemohu vynachválit. Bývalý skvělý soutěžák Urmo Aava, jenž stojí v čele organizačního týmu, pro letošní ročník stáhnul kilometry, snížil počet dní, soutěž byla velmi kompaktní. Vše následovalo v rychlém sledu, trénink, shakedown, start a v pohodě se to stíhalo.
Aava si udělal soutěž podle sebe a tato cesta mu vychází. Vzrůstající popularita soutěže byla znát i na startovní listině. I díky tomu se každým ročníkem zvyšuje návštěvnost, atmosféra závodu převyšuje řadu špičkových závodů. Estonci rallysportem prostě žijou. Dokonce bych Rally Estonia nadsadil nad vybrané závody MS, určitě snese srovnání se všemi podniky IRC. Jediné negativum jsou extrémně rychlé tratě, což by na mezinárodní scéně nebylo akceptovatelné. Průměry na erzetách se pohybovaly nad 130 km/h, což je opravdu hodně.“
Ve světě jsi naposledy odjel Akropolis. Jak probíhala v létě fyzická příprava?
„Na fyzičku není možné zapomínat. Hodně jsme makali, protože oba závody ve Finsku i v Německu budou náročné. Finsko pak i svou délkou a specifickým harmonogramem. V autě budeme od rána do noci. Jediný odpočinek jsem si dopřál při návštěvě Silk Way Rally. Byl to zajímavý zážitek. Určitě bych si to rád někdy vyzkoušel, je to zcela jiné než klasická rally. Ale také jsem pochopil, že to buď má smysl dělat pořádně nebo tam nejezdit vůbec. Závod je to neskutečně těžký, slabá auta vydrží jen chvíli, na těžkých úsecích už nemají šanci.“
Máš nějaký recept na očekávanou rychlost Juha Hänninena ve Finsku?
„Musím přiznal, že Finsku bude jediným závodem, kde nemám ambice mu sekundovat. Očekávám, že Juho bude spíše bojovat sám se sebou. Záleží na něm, jak do toho půjde, možná mu bude chtít zatopit Tänak. Ač jsem jel Finsko už mnohokrát, je to velmi specifická soutěž a vím, že se tam mám stále co učit.“