Jan Tománek zažil ve světovém šampionátu éru starých i nových speciálů WRC. Při testu v rakouském Fuglau jsme otrokovickému spolujezdci položili několik otázek.
Vzpomeneš si ještě na předchozí éru WRC a můžeš tehdejší speciály srovnat s novou Fiestou RS WRC, se kterou jste absolvovali Wales Rally?
„Po sedmi sezonách, kdy jsme s Martinem jezdili jiná auta, není přímé srovnání možné. Už si to ani tak nepamatuji. Ale kategorie WRC samozřejmě byla a bude tou nejvyšší třídou, proto jsem rád, že se společně s Martinem do ní vracíme. Program máme naplánovaný na další dvě sezony, proto jsem rád, že budeme moci tuto techniku využívat.
Před Walesem jsme se s fiestou moc nesvezli, bylo jen minimum testování, a tak jsme se sžívali s autem až v průběhu závodu. Právě tuto část roku musíme věnovat dalšímu poznávání vozu a testům na Monte.
Jinak Fiesta WRC je hodně podobná dvoutisícovce, samozřejmě má daleko větší výkon, jinou charakteristiku motoru a další drobné odlišnosti. Musíme vše doladit, aby to fungovalo jako celek.
Ve Walesu jsme měli rezervy po všech stránkách. Nyní pracujeme na jejich vyplnění a doufám, že se budeme při závodech, i když stále není moc jasná účast v šampionátu, pohybovat mezi předními příčkami soukromníků.“
Seriál MS po letech opět zahájí Rallye Monte Carlo. Co říkáš na její formát? Jak bude probíhat příprava?
„Nyní máme za sebou dva testy, dále budeme pokračovat po Novém roce ve Slovinsku. Cílem bude najít optimální nastavení.
Sezona začíná ve Francii, uvidíme, jaké bude při závodě počasí. Zima nás trochu napíná a oddaluje sníh. Podle zpráv je podobná situace i tam, sníh se nachází na cestách až kolem 2 500 m.n.m. Doufám, že se to zásadně nezmění, protože závod je tím hodně ovlivněn. Erzety se startují kolem 300 – 400 m.n.m, pak se dostaneme přes nějaký průsmyk do výšky 1 500 -1 800 m.n.m. Podmínky se často mění. Proto bych raději volil poklidnější zimu. Monte si pak lze lépe užít než když je trať pozměněna počasím a podmínkami.
S tím souvisí i styl jízdy. Už v údolí se musíte připravit na sněhové podmínky a vlastně jen pouze kvůli malé části zkoušky jedete na pneumatikách s hřebíky. Rychlost a jízdu si pak tolik neužijete.
Formát je dle mého názoru na počet kilometrů zkoušek zbytečně dlouhý. Spíše bych šel směrem Finska. Ve čtvrtek dopoledne tam byl shakedown, odpoledne se už závodilo na třech erzetách. Pokračovalo se v pátek a v sobotu, večer byl čas na oslavy a v neděli se všichni mohli rozjet domů. Společně s testem ve Slovinsku zabere Monte téměř 14 dní, což není úplně šťastná volba.“
Shakedown při Monte bude poprvé rozhodovat o startovním pořadí. Jaký je tvůj názor na toto pravidlo?
„Každá změna v současném stereotypu je vítána. Motivace, aby se dále netaktizovalo, není špatná. Přinese to pozitiva nebo negativa, ale na hodnocení je příliš brzy. V této fázi to považuji za celkem dobrý nápad. Uvidíme, co ve skutečnosti přinese.“