Do Afriky dorazila druhá skupina Czech National Datsun Rally Teamu a zkompletovala naši výpravu. Do startu zbývá necelý týden a přípravy vrcholí. Dvojice Ondřej Coufal – Roman Maděra startující s Datsunem 240 Z má za sebou již první test, zahájení East African Safari Classic Rally 2015 se nezadržitelně blíží. Využili jsme víkendového volna a položili Ondrovi Coufalovi tři otázky.
V souvislosti se Safari rally jsi byl v Africe již dvakrát (2013 jako divák s Jiřím Kotkem a loni při seznamování s tratí, pozn. red.) Letos trilogii uzavře ostrý start na jedné z nejtěžších rally světa. Jaké jsou tvé letošní dojmy z Keni?
„Je pravda, že jsme se teď octli ve zcela jiné roli, než při svých předchozích návštěvách. Jsme pod tlakem zodpovědnosti. Vrcholí měsíce příprav a tvrdé dřiny celého týmu. Proto jindy běžné situace vnímám zcela jiným pohledem.“
„Keňa je zemí kontrastů, které si naplno uvědomíte, až když se stanou součástí vašeho života. Měli jsme například obavu o dostupnosti některých věcí, které potřebujeme při přípravě auta. Ukázalo se, že byly zbytečné. Vetšinu běžného materiálu bez problému pořídíme v místních nákupních centrech. S tím rozdílem, že tady jsou obehnané plotem a vjezd hlídá ochranka, která vám zkontroluje například podvozek, jestli nejste „vybaveni“ bombou.“
„Obrovské rozdíly představuje úroveň bydlení a služeb. Vedle luxusních hotelů se špičkovým servisem stojí domky místních obyvatel. Lemovány hromadami odpadků a bez vybudované infrastuktury. Ale je to země kontrastů. V jedné z takových chatrčí, tvářící se jako prodejna, můžete objevit široký sortiment zboží včetně mobilních telefonů a elektroniky!“
„Samotnou kapitolou je doprava. O tom jsme se mohli přesvědčit již první den po příjezdu (viz. níže, pozn. red.). V Africe nyní začíná období dešťů. Tato skutečnost má nejen zásadní vliv na průběh soutěže, ale promítá se i do běžného provozu. Na silnicích vznikají kaluže, u kterých nemáte nejmenší ponětí, jak můžou být hluboké. Utopit auto metr pod vodou, je zde běžné…“
Auto s výbavou cestovalo dávno před vaším příletem. Dorazilo vše v pořádku? A jak probíhá příprava na samotný závod?
„První skupina dorazila do Afriky před týdnem. Auto jsme jeli vyzvednou do překladiště kontejnerů. Celý náklad naštěstí dorazil v pořádku. Auta jsme do hotelu převáželi po vlastní ose. Já s Romanem Maděrou v datsunu (st. č. 34), Jirka Kotek řídil Porsche 911 připravené pro dvojici Simon Connolly – Francis Connolly (st. č. 37).“
„Zázemí máme vybudováno v místě našeho dočasného pobytu. Na rozdíl od jiných posádek nebydlíme v centru soutěže. Máme tak více klidu a ušetřených peněz (smích). Na autě jsme udělali několik nutných úprav. Na ředitelství rally, které zatím není officiálně otevřeno, jsme navštívili pana Ashoka Ballu.“
„Obdrželi jsme varovné zařízení tzv. Screamer (elektronické zpětné zrcátko, které bude mít každý soutěžicí ve vozidle). Zařízení bude světelně upozorňovat, že se za vámi ve vzdálenosti 100 až 200 metrů nachází jiné vozidlo, které se vás hodlá předjet. Pokud mu to sportovně neumožníte, má možnost stisknout tlačítko, které vedle světelného upozornění vydá i zvukovou výstrahu. To je to zařízení u ruční brzdy, které vypadá jako starý elektroměr.“
„Ashok nám také prozradil, že většina rychlostních zkoušek v Keňi od posledního projetí pořadatelem byla poznamenána silnými dešti a následně provozem místních nákladních vozidel. Asi se máme na co těšit. Tanzánie by měla být relativně v pořádku.“
„Ve voze povezeme nezbytné náhradní díly a v žádném případě nesmí chybět lopata. Snad ji nebudeme potřebovat. Vzadu máme nášlapy a držadla na střeše pro vyproštění vozidla, na které si buď stoupne Roman nebo ochotní domorodci.“
„Máme již za sebou první neoficiální test, řekněme shakedown. Pořadatel nám umožnil průjezd s předstihem. Vyfasovali jsme itinerář a poprvé prohnali našeho datsuna. Již prvních 17km ukázalo hlavní problémy, se kterými se budeme v průběhu rally muset vypořádat.“
„Během dvou průjezdů jsem vypil více než tři litry vody a vůbec si toho nejsem vědomý. Fyzička dostane pořádnou nakládačku. Krom toho jsme si poprvé vyzkoušeli ostřejší jízdu v obydlených částech na neuzavřené trati. Ač se to nezdá, Keňa je i na odlehlých místech relativně hustě osídlena. Spousta vesnic kolem trati a s tím spojený pohyb domordců a hlavně malých dětí. Na tohle bude třeba dávat extra „majzla“.
„Po jezdecké stráce řešíme „domácí úkol“ na téma horizonty a skoky. Bez znalosti trati nemáte šanci z auta poznat, co vás na horizontu čeká. Jednoduše splývá s krajinou tak, že jej nerozeznáte. Trefit správnosu rychlost bude tvrdý oříšek.“
„Jen pro zajímavost, přesnou podobu trati zatím nezná žádný z účastníků, pořadatel ji odtajní až den před startem…“
Afrika je jedno velké dobrodružství, to největší vás čeká až za týden. Stihli jste již teď zažít něco mimořádného?
„Při vyzvedávání aut a převozu chybělo málo a celá akce mohla skončit velkým průserem. Jak jsem zmiňoval, na silnicích vládne organizovaný chaos. Do překladiště míří tahače, soupravy, vyjímkou nejsou kontejnery zapřažené za traktor. Do toho osobní auta a dodávky.“
„Jakmile naprší a utvoří se nebezpečné kaluže, nehoda je otázkou času.“
„Vyjížděli jsme z překladiště a v jednom místě se dostali mezi tahače (foto). Ten vpravo se snažil vyhnout kaluži na cestě a při manévru se nebezpečně naklonil, zrovna v momentě, kdy jej míjelo Jirkovo porsche. Celý náklad se zhoupnul a nabíral setrvačnost. Stihli jsme jen vyřiknout a čekali to nejhorší. Z nějakého důvodu se souprava zklidnila a minuli jsme se. Být naložený něčím těžším, pak nevím jak by to dopadlo…“