PŘED 10. LETY se Rallye Bohemia vrátila ke svým kořenům. Nový pořadatel ji zavedl zpět tam, kam patří – do Mladé Boleslavi a na úpatí Krkonoš a Jizerských hor. Vrátil ji také přízeň škodovky.
Itinerář úvodní sobotní etapy Bohemie obsahoval relativně vysoký počet téměř sto padesáti kilometrů rychlostních zkoušek. Posádky je absolvovaly na dvanácti měřených úsecích situovaných do podkrkonošské krajiny mezi Železným Brodem, Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem.
Pohled na mapu vypovídal o tom, že stavitelé trati zvolili moderní, leč velmi odvážné pojetí koncentrace měřených úseků na poměrně malém prostoru kolem osy, kterou tvořila členitá komunikace Turnov – Železný Brod – Tanvald. Vzhledem k uspořádání trati i charakteru okolní krajiny byla tato cesta po celý den využívána většinou diváků k přesunům mezi jednotlivými rychlostními zkouškami. Proto byla zvláště v oblasti Železného Brodu přetížená a často téměř neprůjezdná.
Ke krizovému okamžiku došlo hned v úvodu soutěže, kdy se po zaplněné komunikaci přesunovaly od cíle RZ 1 ke startu RZ 2 soutěžní posádky. Po stejné trase navíc od Turnova k severu směřovaly i jejich servisní vozy. Kolem trati RZ 1 stálo tolik diváků, že zrušení tohoto úseku se nakonec stalo jediným možným rozumným řešením celé situace.
Prestižní duel
Počínaje druhou rychlostní zkouškou se v nervózní a napjaté atmosféře rozjel všemi očekávaný souboj posádek Thiry – Prevot (B, Škoda Octavia WRC EVO) a Kresta – Tománek (CZ, Škoda Octavia WRC Evo). Tento duel předcházela řada úvah a spekulací řešících jedinou otázku – rozhodne rychlost a zkušenost dlouholetých účastníků světových soutěží anebo zvítězí dravost a znalost místních podmínek v podání úřadujících českých šampiónů? Samotní piloti se těmito dohady zabývali jistě podstatně méně než jejich fanoušci, vypjatou atmosféru kolem jejich účinkování však jistě pociťoval každý z nich. Případnou porážku od svého mladšího soupeře komentoval Bruno Thiry slovy: „No přeci se nezastřelím! Ale určitě bych Romana vyzval k odvetě na belgické půdě." Roman Kresta zase upřednostňoval taktiku zaměřenou na zisk dalších bodů nutných k obhajobě domácího titulu, ze srovnání s pilotem týmu Škoda Motorsport však rozhodně nechtěl odejít jednoznačně poražen.
Po prvním přeskupení v obci Plavy (po RZ 3) figurovala na vedoucí pozici posádka Kresta – Tománek. Thiry a Prevot sice vyhráli první měřený úsek, jejich českým soupeřům však patřila dlouhá RZ mezi Jabloncem a Plavy. Ani jeden ze soků nejel na hranici svých možností. Roman Kresta využil vzácné možnosti ke zisku cenných zkušeností. „Od RZ 3 jsem se snažil kopírovat Thiryho stopu na trati a udělat si představu o tom, kde brzdí a jak najíždí do zatáček. To jsou zkušenosti, které nemohu jiným způsobem získat," řekl.
V další fázi soutěže se karta začala pomalu obracet a vteřinky náskoku přibývaly na kontě belgické dvojice. Thiryho jezdecký projev však nebyl nijak úchvatný a působivý. Belgičan jel přesně a rychle, zdaleka však nezanechal stejně silný dojem, který v očích fanoušků vzbudil při podobně zaměřených startech v Čechách či v Rakousku jeho týmový kolega Armin Schwarz.
Boj o bronz
V souboji o další příčky elitní desítky absolutní klasifikace letošní Bohemie hrála jednoznačně prim posádka Hrdinka – Gross. Zdá se, že pilot již hodně přiblížil svůj jezdecký styl i vyladění svého vozu optimálnímu pojetí soutěžní jízdy na českých asfaltových tratích a jelikož jel tentokrát bez jakýchkoliv závažnějších problémů, kraloval zbytku startovního pole seřazenému za oběma posádkami továrních škodovek.
Velmi zdatné soupeře v boji o bronzový ze stupňů vítězů měl Hrdinka téměř po celou sobotní část soutěže zejména v posádkách Pech – Uhel (Toyota Corolla WRC) a Triner – Hůlka (Škoda Octavia WRC). Obě dvojice jely nejen rychle, ale i dravě a atraktivně, a potvrdily tak svou pověst miláčků davu, která je již léta provází. Ačkoliv Pecha přibrzdily „hodiny" na trati RZ 5 a problémy se vstřikováním vody do motoru o úsek dále, jeli oba výše zmínění piloti bez závažnějších problémů a pochvalovali si technickou trať i skvělou atmosféru, která kolem ní díky tisícovkám fanoušků zavládla.
Starosti naopak připravilo Mitsubishi Lancer Evo VI posádce Gargulák – Malčík, která v polovině sobotní etapy figurovala na šesté příčce průběžného pořadí. Počínaje RZ 5 však klesal tlak v turbodmychadle jejich vozu a s ním také náskok, který si vybudovala před dvojicí Sibera – Jirátko (Škoda Octavia WRC).
Hodně vysoko ve výsledkových listinách, většinou právě mezi jmény Gargulák a Sibera, se v úvodu Bohemie objevovali bratři Vojtěchové. Po RZ 3 se obě jejich čerstvě repasované Toyoty Celica GT-4 seřadily v téměř shodném čase na sedmé a osmé příčce průběžného pořadí. Úsilí obou bratrů, silně motivovaných domácím prostředím, však nedlouho poté skončilo dalším rozšířením jejich letošní série havárií. Již na 4. RZ se mimo hru ocitl mladší z nich Štěpán. „Po první měřené rychlostní zkoušce jsem se až lekl, kde že to jsme ve výsledcích. Rozhodli jsme se tedy trochu zvolnit a jet na jistotu. Bohužel jsem špatně odhadl situaci při nájezdu do jedné z pasáží RZ 4 a nedobrzdil jsem. Auto je hodně poškozené, je přeražená těhlice atd., ale budeme se snažit vše opravit do sprintrally v Pačejově. I přes havárii si myslím, že jsme zvolili správnou taktiku. Chceme závodit a ne se jen tak vozit a čekat, co se vpředu stane. Po havárii posádky Vojtěch – Hradil byla RZ 4 na 25 minut přerušena. Jeden z pořadatelů utrpěl při vyprošťování jejich vozu tržnou ránu.
Jen o tři zkoušky delší bylo účinkování druhého vozu TSV TOTAL Quarz týmu s posádkou Tomáš Vojtěch – Štěpán Palivec. Také starší z libereckých bratrů na Bohemii havaroval a celou událost popsal slovy: „Při druhém průjezdu RZ 2, 7 bylo na výjezdu z předposlední zatáčky vytaháno hodně nečistot. Akceleroval jsem o chvíli dřív než bylo třeba a auto se dostalo do přetáčivého smyku. Věřil jsem, že se mi to ještě podaří zvládnout, ale zadní kola se dostala až na krajnici a sklouzla po prachu. Auto se dostalo do hodin a zastavil nás až strom. Vůz je zralý na výměnu karoserie, ale snad vše stihneme ve spolupráci s JM Engineering do termínu Pačejova opravit."
Další z návratů
Jedním z největších magnetů 28. Škoda Auto Rallye Bohemia byl start posádky Dolák – Palivec s vozem Ford Focus WRC zlínského Jolly Clubu. Milan Dolák se před sezónou nechal slyšet, že letos hodlá s vozem kategorie WRC absolvovat rozhodně více soutěží, než jen tradiční úvodní podnik na Šumavě. Ta správná příležitost ovšem přišla až před Bohemií. Tady jej pak čekal start se zcela neznámým vozem, v mnoha ohledech odlišným od Toyoty Corolla WRC, jejíž vlastnosti měl možnost v minulosti dokonale poznat. Ke získání potřebných jistot a zkušeností nemohl stačit ani krátký test před soutěží a tak jak pilot, tak i celý tým, počítali s postupným dolaďováním vozu potřebám jezdce (a naopak) až během samotné rally.
⇥
„Zatím mám více pocitů a dojmů než několikrát po sobě ověřených poznatků. Co do řízení je Focus WRC oproti Corolle velmi odlišným strojem. Jeho ovládání vyžaduje naprosto jiný přístup a styl jízdy, což je dáno celkovou koncepcí vozu, jiným podvozkem a nastavením elektronicky řízených diferenciálů. Focus je například mnohem klidnější v dlouhých táhlých zatáčkách. V těch ostrých pak oproti Corolle vyžaduje jiné zacházení, protože je delší a jinak stavěný," řekl před startem Milan Dolák.
Opatrnější rozjezd tohoto pilota přibrzdil navíc defekt a půlminutová ztráta v RZ 3. V servisu po první polovině úvodní etapy se tým rozhodl nahradit tlumiče svého vozu jinou sadou, jejíž charakteristika měla více vyhovovat jak potřebám pilota, tak i podmínkám na trati letošní Bohemie. Hned na nadcházejícím úseku však Dolák s Palivcem havarovali, když ve výjezdu z levé zatáčky trefili pravým předním kolem žulový kvádr ukrytý v trávě. Poškození vozu bylo natolik závažné, že neumožňovalo další pokračování v soutěži.
Sebezapření
Těžko vysvětlitelná únava a vyčerpání v průběhu několika předchozích soutěží přiměly k absolvování důkladného lékařského vyšetření jednoho z příslušníků české soutěžácké špičky Karla Trojana ml. Při této příležitosti bylo zjištěno, že mladý pilot prodělal mononukleózu a doktoři mu proto doporučili, aby se nějaký čas vyhýbal výraznější fyzické zátěži. Trojan se přesto na start Bohemie postavil a své rozhodnutí vysvětlil slovy: „To bych snad musel úplně umírat, abych se do Mladé Boleslavi nevydal." Krásné velmi teplé počasí a náročná trať mu však jeho nelehkou úlohu ještě ztížily a tak se Karel Trojan nechal v průběhu první etapy slyšet: „Od půlky erzety nemůžu. Když to nepůjde, odstoupíme." Toyota Celica GT-4 posádky Trojan – Vodička však mezi vozy, které projely cílem prvního dne nechyběla a ve výsledkové listině figurovala na velmi solidním osmém místě.
Úmysly či náhody?
V samotném závěru 1. etapy 28. Škoda Auto Bohemia Rallye došlo k událostem, které výrazně zdramatizovaly dění na absolutní špičce startovního pole této soutěže. Závažné problémy musela nejprve řešit posádka Kresta – Tománek, které po RZ 10 patřilo druhé místo se ztrátou sedmi vteřin na vedoucí dvojici Thiry – Prevot. Před časovou kontrolou na vjezdu do kontroly přeskupení v Plavech nemohl Kresta natočit motor své Octavie WRC. Otevřel proto kapotu a poklepem na startér se snažil závadu odstranit. Když se mu to nepodařilo, natlačil za pomoci spolujezdce vůz pozadu proti kopci. Krátký rozjezd stačil k tomu, aby motor naskočil. V tu chvíli byly však posádka již v časové tísni a jezdec se proto rozhodl pro rychlou otočku s použitím ruční brzdy. Při tomto manévru však motor opět zhasnul. Jeho znovuuvedení do chodu roztlačením vozu proběhlo již za pomoci soupeřů i několika přítomných diváků. Od této chvíle visela nad posádkou Kresta – Tománek hrozba protestu proti přijetí cizí pomoci mimo servisní areál. Postih za tento přestupek by byl plně na uvážení sboru sportovních komisařů, kteří mohou volit výši trestu počínaje peněžitou pokutou a konče vyloučením ze soutěže. Za dané situace bylo možné předpokládat postih při dolní hranici tohoto spektra, žádný ze soupeřů proto nepokládal za účelné vynaložit třicet tisíc korun nutných k podání protestu. Penalizace za pozdní příjezd do ČK (1 min.) smazala větší část náskoku, který si Kresta vybudoval před třetím Hrdinkou a dočasně jej stála také ztrátu těsného kontaktu s vedoucí belgickou posádkou.
K dalšímu dramatickému vývoji situace však došlo již na trati následující RZ 11. Posádka Thiry – Prevot ji dokončila s defekty pneumatik obou pravých kol svého vozu a z tohoto faktu plynoucí více než minutovou ztrátou na Krestu s Tománkem. Šokem pro členy týmu Škoda Motorsport byly hřebíky, které podle svých slov nalezli v porušené pneumatice pravého zadního kola Thiryho vozu (na disku pravého předního kola zůstaly již jen zbytky poškozené pneumatiky). S ohledem na to, že disponovali pouze jedním náhradním kolem a do servisu bylo nutno absolvovat nejen závěrečnou rychlostní zkoušku dne, ale také celých padesát kilometrů spojovacích úseků, chtěli rozladění Belgičané ze soutěže okamžitě odstoupit. „Pokud někdo hodil hřebíky na trať úmyslně, pak nevím, kde zůstal sport a smysl pro fair play. Něco takového jsem ještě ve své kariéře nezažil," prohlásil po odhalení příčiny svých problémů Thiry. Situaci komentoval i šéf týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba: „V pneumatikách Octavie Bruna Thiryho byly hřebíky. Těžko říct, jestli to byl úmysl nebo náhoda, to nikdo nikomu nedokáže. Bruno mi volal a říkal, že končí. Po delším rozhovoru se mi ho ale podařilo přesvědčit, aby pokračoval dále."
K onomu delšímu rozhovoru došlo před startem RZ 12 na Malé Skále. Z obav před možným výskytem komplikací na dlouhém přejezdu po hlavním tahu od Tanvaldu na Turnov zde pořadatelé stanovili relativně nízký jízdní průměr. Jelikož přesun soutěžních posádek od cíle RZ 11 proběhl nakonec bez závažnějších problémů, jezdci měli „najeto" několik minut k dobru a před časovou kontrolou se dlouho čekalo. Vůz se startovním číslem 1 (Thiry – Prevot) však ve svém předepsaném čase do oblasti ČK nenajel. Thiry se u stolku objevil až poté, co si svůj potvrzený výkaz přebral Trinerův spolujezdec Hůlka. Tovární Octavia bez pneumatiky na pravém zadním kole se tak zařadila před překvapeného Hrdinku. Ten zůstal přesto klidný, neboť nepředpokládal, že by na krátké (7 km) rychlostní zkoušce Thiryho i přes jeho handicap dojel. Skutečnost však byla jiná. Hrdinka Thiryho poměrně brzy po startu dostihl a pokusil se o jeho předjetí. Škodovácký tovární pilot mu však tento manévr značně zkomplikoval. Rozhořčený Hrdinka komentoval situaci slovy: „Tak zkušený pilot přeci musí předpokládat, že pokud jede od startu erzety po ráfku a proto hodně pomalu, bude dostihnut. On se snad vůbec nedíval do zrcátek! Od chvíle, kdy jsem se za ním objevil, mi snad 800 metrů neumožnil předjetí. Nakonec jsem se před něj dostal téměř za cenu poškození svého vozu. Takhle se přeci profesionál nechová!"
V cíli 1. etapy činil Hrdinkův odstup na vedoucího Krestu 16 vteřin. Thiry spadl na pátou pozici. Jeho problémy se však nijak výrazně nepodepsaly na stavu vozu a jezdcovy vyhlídky na umístění na stupních vítězů se jevily jako velmi reálné.
II. etapa
V noci na neděli 1. července se nebe nad Mladou Boleslaví zatáhlo a na trať rychlostních zkoušek Vinec – Skalsko a Březovice – Bezdědice se snesl obávaný déšť. Druhá etapa, v jejíž mapě byla vedla těchto dvou úseků zakreslena již jen rychlá příměstská RZ Bukovno – Mladá Boleslav, tak získala na náročnosti. Vždyť oba prvně jmenované testy již dokázaly za nestabilního počasí výrazně ovlivnit výsledek nejedné Bohemie předchozích let.
Nemilosrdná ruleta
V mladoboleslavské servisní zóně se před prvním průjezdem přes Vinec a Březovice rozehrál pověstný pneumatikový poker. Nejsilnější karty v rukou měli ti, kteří se mohli spolehnout nejen na vlastní zkušenosti z minulých ročníků, ale i na dobré špióny informující o aktuálním stavu na trati. Většina vozů první desítky absolutní klasifikace odjela z města na slickách. „Mokré gumy" naopak volili Hrdinka, Triner či Martin Křeček, jehož obutí mohlo být vzhledem k bohatým zkušenostem Křečka seniora bráno za s největší pravděpodobností správnou variantu.
Hned na prvním nedělním úseku začal atak dvojice Pech – Uhel, která RZ 13 suverénně vyhrála. Druhému v cíli Krestovi „nadělili" rovných 10 vteřin a největšímu soupeři v boji o stříbro z Bohemie Hrdinkovi pak ještě o osm více. Pátý nejrychlejší čas na této zkoušce patřil Thirymu, na němž byla patrná nechuť na Bohemii závodit.
Jestliže Vinec dal zapravdu spíše těm, kteří volili hladké „obutí", následující Březovice pak mnohé překvapily velkým množstvím vody a bláta na své trati. V cíli tohoto úseku se tak v nejrychlejším čase objevila Trinerova Octavie. Hned za ní byl pak ve výsledkové listině zapsán klasický Escort posádky Křeček – Hanzlík. Třetí čas zajel Gargulák, čtvrtý Sibera a pátý Thiry, který se zde ocitl krátce mimo trať. Další místa již patřila oběma protagonistům souboje o vítězství ve skupině N, Jandíkovi a Arazimovi.
Jak je z tohoto výčtu patrné, při RZ 14 vstoupily do hry opět defekty pneumatik. Prvním, kdo „dělal gumu", byl vedoucí Kresta. V jedné z pravých zatáček zvolil odvážný průjezd mělkým příkopem, kde se však v trávě skrýval kámen či jiný předmět, který způsobil defekt pneumatiky pravého předního kola Krestova vozu. Vedoucí posádka poté ztratila možná půlminutu, přesto zůstala v čele soutěže. Za nimi jedoucí Hrdinka totiž kopíroval jejich stopu a dopadl ještě hůře. Pravděpodobně i proto, že měl namontovány obecně měkčí „mokré gumy", v nichž navíc před startem RZ snížil tlak, prorazil obě pravé pneumatiky naráz. Z tohoto důvodu ze soutěže odstoupil. Defekt zde zpomalil i Pecha, který tím ztratil svou pozici na třetí příčce průběžného pořadí.
Rychlý úsek za obcí Bukovno přivedl startovní pole zpět do Mladé Boleslavi. Jen díky několika zpomalením při průjezdu obcemi zde rychlostní průměr vítěze nepřekročil hranici 130 km/hod. Nejrychlejší zde byl opět Pech, který se tak vrátil na třetí místo, z nějž odsunul Thiryho. Na páté pozici se stále držel Gargulák, který i přes stále trvající problémy s turbodmychadlem na své soupeře kupodivu příliš neztrácel.
Ačkoliv Pech s Uhlem vyhráli i druhý průjezd RZ Vinec – Skalsko, museli těsně za jejím cílem odstoupit a rozloučit se s body za třetí místo v soutěži s koeficientem 3. V zatáčce mezi letmým cílem a stanovištěm stop sklouzl Pechův vůz mimo trať. Nárazem na železniční kolej se poškodil závěs pravého zadního kola a vyřadil plzeňskou posádku ze soutěže.
O několik minut později skončila na stejném místě i jízda posádky Valoušek – Novák (Škoda Felicia Kit Car). V danou chvíli tak padlo ve prospěch dvojice Holý – Latif rozhodnutí infarktového souboje o vítězství ve třídě A5.