KN - www.zavodnifiltry.cz od RIEGGER

Její manžel Shekhar Mehta byl s 5 vítězstvími na legendární Safari rally nejúspěšnějším jezdcem této již zaniklé soutěže. Ona sama sporadicky startovala po jeho boku na soutěžích MS po celém světě. Yvonne Mehta však jeden z nejtěžších závodů světa pravidelně vynechávala…

Profil Yvonne Mehta

Manželkou legendy Safari rally

Shekhar Mehta poprvé zvítězil na Safari rally v roce 1973. Africké soutěži pak vládl nepřetržité v letech 1979 – 1982. Stal se vůbec prvním jezdcem, kterému se podařilo zvítězit pětkrát na jednom podniku MS! Pokud by v tomto případě mělo platit sousloví „za vším hledej ženu“, byla by jí bezesporu Shekharova manželka Yvonne. Mechanička, manažerka a později také spolujezdkyně v jednom.

Svůj první závod na mezinárodní scéně po boku manžela absolvovala Yvonne v roce 1975 s vozem Datsun 160J. V Rallye de Portugal dojeli na 7. místě. Se značkou Datsun prožil její manžel své největší úspěchy. Sama Yvonne většinu své závodnické kariéry strávila ve vozech Datsun / Nissan. V roce 1977 si poprvé vyzkoušela, jaké to je, sedět v autě vedle někoho jiného. Slavnou Rallye Monte Carlo absolvovala po boku finské jezdkyně Marketty Oksaly s vozem Alpine-Renault A 310. Soutěž dokončily na 17. místě.

Také fanoušci v tehdejším Československu měli možnost spatřit manžele Mehtovi v akci. V roce 1986 pořadatelé Bohemia rallye přichystali obrovské překvapení, když se na startu s vozem Škoda 130 LR objevil Shekhar s manželkou Yvonne.

Největšími úspěchy Yvonne na světové scéně bylo 2. místo v roce 1981 a několik čtvrtých míst v Rally Codasur Argentina. Na slavné Akropolis rally zaznamenala jedno třetí místo (foto) a několikrát se umístila těsně pod stupni vítězů. Dvakrát si připsala vítězství na Indonesia rally. Vysoce ceněný „bronz“ dovezla ze soutěže Hong Kong – Peking. V Monte Carlu se prezentovala osmkrát společně s manželem Shekharem. V roli spolujezdce triumfovala také na Brazil rally a Paraguay rally. V Evropě okusila chuť vítězství na Rally of Cyprus 1976 v rámci ME a na Tulip Rally. Vetšina těchto skvělých výsledků byla spojena se značkou Datsun.

Poslední závod v MS odjela s krajanem Ianem Duncanem s vozem Subaru Legacy RS v roce 1990. Velký návrat pro příznivce rally přichystala Yvonne v loňském roce společně s Robertem Whitehousem. Zúčastnili se Eifel Rallye Festivalu a Rallylegend v San Marinu s vozem Lancia 037 Rally.

Rozhovor

Yvonne, jak jste se dostala k rally?
„V roli jezdce jsem si vyzkoušela několik menších podniků. Šťastnější jsem však vždy byla na sedadle spolujezdce.“

Jak moc byl tento sport v Keni populární?
„Rallye bývalo ve východní Africe sportem číslo jedna. V té době, kdy ještě nebyla rozšířena televize, zábava putoval k divákům. A ne naopak, kdy fanoušci museli dlouho cestovat na fotbalové stadiony a platit vstupné, které si ve většině případů nemohli dovolit.“

Co Vás vedlo k tomu, že jste se v roce 1975 posadila po bok svého manžela do soutěžního vozu?
„V roce 1975 získal Shekhar možnost „továrního“ startu na Rally Portugal, nicméně bez podpory z Japonska. Nebyl čas hledat profesionálního spolujezdce. No a já v té době dělala servisní doprovod, organizaci týmu a také seznamovací jízdy na všech závodech. Není proto divu, že se manžel rozhodl, absolvovat Portugalsko společně se mnou. Fungovalo to skvěle, což byl důvod, pokračovat společně v dalších podnicích mimo území Keni.“

Odjela jste spoustu závodů po celém světě. Jen slavnou Safari rally jste vynechávala. Proč? Nelákal Vás tento závod? Jednalo se přeci o Váš domácí závod…
„Zúčastnila jsem se pouze jednou v roce 1980 s Ann Taeith v Datsunu. Bohužel jsme v poslední časové kontrole musely odstoupit pro poruchu diferenciálu.“

„Má role však byla především v zázemí týmu. Shekhar se nedokázal soustředit na 100%, pokud jsem byla ve voze na trati. Byl radši, když měl jistotu, že já jsem v pořádku.“

Pro Vašeho manžela byla Safari rally asi nejoblíbenějším závodem. Pět vítězství v tomto závodě je unikátní výsledek…
„Lidé ve východní Africe si jej pamatují jako jednoho z nejlepších jezdců v historii rally. Zapsal se jako vůbec první pilot, který dokázal zvítězi pětkrát na podniku WRC. Rekord je dnes již překonán, ale v té době byl zkrátka jediný, kdo něčeho podobného dosáhl.“

Jak Váš manžel na tento závod vzpomínal? Zaznamenal nějakou zajímavou historku z tohoto dobrodružství?
„Při prvním startu na Safari rally v roce 1968 udělal 22 defektů a skončil poslední…“

V roce 1986 jste odjeli i závod v tehdejším Československu. Jednalo se o Bohemia rally a startovali jste s vozem Škoda 130 LR. Vzpomínáte si na tento závod? Jak vůbec k tomuto spojení došlo? Proč jste se Škodou nejeli víc závodů?
„Shekhar v té době vlastnil zastoupení značky Škoda v Keni. Také jsme se znali s Jiřím Kotkem. Slovo dalo slovo a výsledkem byl jednorázový start v Československu. Více startů nepřicházelo v úvahu, jelikož byl Shekhar smluvně vázán v jiném týmu. I když jeden start nikdo příliš neřešil, další podobné už nikdo tolerovat nehodlal.“

V loňském roce jste se opět objevila na sedadle spolujezdce ve stále populárnějších závodech historiků. Chybělo Vám tolik rally? Jak jste si závody po tolika letech užila?
„S navigováním jsem ve skutečnosti nikdy nepřestala. Po Shekharově havárii v Egyptě na Rally faraónů 1987 jsem startovala s Tony Fallem na Datsunu 240 čtyřikrát na Ypres Rally, dále na Tour Britannia a několika dalších závodech. Kariéru jsem přerušila po narození syna a později se vrátila zpět na tratě rally. Zúčastnila jsem se Rally Barbados, Rally Malorca a řady volných podniků, například při Catalunya Rally či Deutschland rally.“

Máte v plánu další závody i v letošním roce? Neláká Vás start i v Safari rally classic, kde startují historické vozy?
„Doufám, že se objevím na několika podnicích – na Malorce, Tour Britania, Eifel rally a San Marino Rallylegend. Pokud mi to práce dovolí.“

„S pořadateli East African Safari Classic rally jsem v kontaktu, v minulosti jsem organizovala jedu z časových kontrol. Jinak mě tato rally neláká. Podle mého, původní a opravdová Safari rally byla Shekharovým závodem. Taky sedět osm dní v jednom voze s vlastním manželem může být za určitých okolností fajn. S kýmkoli jiným by to pro mě byla nuda (smích)“

Sdílet

O autorovi

Komentáře