Horký volant / Umění řídit - škola sportovní jízdy

95% vynikající

Skvělá zábava na dlouhé zimní večery při čakání na sněhovou nadílku. Poslední výtisky leží v nakladatelství Computer press tak neváhejte a objednávejte, ať se pak nemusíte vztekat za volantem, že ten před vámi neumí řídit.

S lehkou nadsázkou by se dalo napsat, že toto je jakási Bible automobilového jezdce, či Slabikář pro ty, kteří si pohrávají s myšlenkou o přepravě své osoby od startu do cíle, v co nejkratším čase.

„Když jsem knížku psal, byl jsem ještě aktivním jezdcem, jedním z těch zaprodanců automobilového sportu, jeho věrným milencem a ctitelem“říká Dalibor Janek.

Neuvěřitelně příjemně je zde rozebírán např. průjezd zatáčkou v různých typech aut. Jak brzdit, jak řadit, jak na powerslide nebo sideways, kapitoly se věnují jednotlivým částem závodů, podíváme se na rozpis, spolujezdce a mnoho dalších zajímavých věcí, které musí, dobrý jezdec znát. Velikým bonusem jsou vzpomínky a nezapomenutelné příběhy ze servisů i z tratí rychlostních zkoušek. Jako ukázku jsem vybral vyprávění o Indovi s bílým turbanem.

Hvězdou první velikosti býval na Safari Rally Ind s bílým turbanem (s britskou státní příslušností) – Joginder Singh, říkalo se mu také „Simba ya Kenya“, Lev z Keňi. V roce 1976 se mu podařilo potřetí zvítězit v této nejtěžší soutěži světa (1965, 1974, 1976). Startoval s vozem Colt Lancer 1600, který rozhodně nikdo nepočítal k favoritům mezi konkurencí Stratosů, Peugeotů, Opelů a Datsunů.

Nádherná příhoda, typická pro Safari, potkala Singha v roce 1971, kdy se svým bratrem Jaswantem startoval na Fordu Escort. V jednom z těžkých úseků trati s vysokým průměrem se mu blízko Mombasy poškodila převodovka. Nemohl zařadit žádný rychlostní stupeň, s výjimkou zpátečky. Kvůli takové maličkosti se však Safari nevzdává. Singh tedy udělal čelem vzad a do nejbližší kontroly se řítil pozadu. Movitější týmy, které chtějí mít v Safari šanci, řídí své jezdce z letadel. Singhovým štěstím bylo, že manager Fordu Stuart Turner, poletoval poblíž a všimnul si podivné situace svého vozu. Hned chtěl organizovat přesun svého nejbližšího doprovodného vozu, ale rádiové spojení v letadle vypovědělo službu. I manažer, nebo zejména manažer musí být houževnatý a nápaditý. Turner si tedy sundal košili a na ni napsal sdělení pro nejbližší doprovodný vůz, který poslal Singhovi naproti.

V letadle nenalezl nic jiného, čím by košili s důležitým vzkazem zatížil, použil tedy brašnu s holením a jinými toaletními potřebami. To vše shodil k servisnímu vozu, který jel ihned Singhovi pomáhat z nesnází. Až do konce Safari se Turner neholil, pak se mu toaletní brašna – na rozdíl od košile – vrátila. Po soutěži, která pro Fordy nebyla příliš úspěšná, Turner prohlásil: „odjíždím odtud se dvěma náměty k přemýšlení. Co dělat, abychom příště zvítězili a … kdo nosí moji košili.“

Díky těmto vzpomínkám tak není kniha jen zajímavou učebnicí, ale velice čtivým materiálem ke studiu i zábavě. Dalibor Janek psal knížku v naději, že snad mnohá semínka v ní obsažená padnou na úrodnou půdu. Autorovým (ne právě skromným) přáním je popsat snadno a pochopitelným způsobem, blízkým praxi, jak jezdit rychle, ale zároveň také dobře a bezpečně. Maximální srozumitelnost poskytuje co největšímu počtu čtenářů látku, která jim umožní rychlejší postup v umění jezdit. Pouhé spoléhání na cit, intuici, či nejisté rady z druhé ruky jistě není to pravé!

Při hledání mínusů jsem se hodně zapotil, abych něco našel. Nakonec s přivřenýma očima dávám mínus sa grfické zpracování knihy, které je poměrně jednoduché.

Vydalo nakladetelství Computer press (OBJEDNÁVKY)


Dalibor Janek (narozen 1953)

Začínal jako automobilový závodník v závodech do vrchu, autokrosu i automobilových soutěží a závodech na okruhu. Je několikanásobným mistrem republiky. Mnoho let působil jako redaktor Světa motorů. Je autorem mnoha knih s motoristickou tématikou např. Zaprášené oktany, Rychle a bezpečně, Století s vavříny, Plechové lásky, Mistři volantu 1 a 2, Horký volant, Šťastný František, Sága rodu Kopeckých, O Honzovi, Motoristův rok, Nebe, peklo, ráj, S fabií mezi dravci aj. V současnosti pracuje jako nezávislý publicista v oblasti automobilového sportu a bezpečnosti jízdy.

dalibor janek
Dalibor Janek při křestu své další knihy, Nebe peklo ráj. (FOTO: autosportfoto.sk)

Sdílet

O autorovi

Externí spolupracovník RALLYLIFE.cz Jeden ze zakládajících členů redakce. Specialista na rubriku LIFESTYLE. Zasadil se významnou měrou o zařazení příspěvků o cestování, zálibách fanoušků, literatuře a filmech s tématikou motorsportu.

Komentáře