Jako první vůz značky ŠKODA s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií je ŠKODA 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu v litrové třídě a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky.

Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě – ŠKODA 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku ŠKODA revolucí. ŠKODA 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky ŠKODA v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.

SKoda 1000 MB - koncepce

Při vývoji motoru vsadila ŠKODA jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. ŠKODA tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.

Skoda 1000 MB

Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu – jen 755 kg – přineslo spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1966 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k).

Skoda 1000 MB / motor Skoda 1000 MB / zavazadelník

Pro výrobu nového modelu postavila automobilka ŠKODA AUTO na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno také deset kilometrů železničních kolejí a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.

Před zahájením sériové výbory prošla ŠKODA 1000 MB náročným testováním. Celkem padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.

Škoda 1000 MB se stala také oblíbeným sportovním vozem. Největší úspěchy zaznamenala v provedení pro rallye a dodnes je k vidění na závodech historických automobilů (více o soutěžácké verzi najdete zde).

ŠKODA 1000 MB Rallye z roku 1968

Dnes patří ŠKODA 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka ‚MB‘ znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky ŠKODA, číslovka ‚1000′ pak zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.

Modely Skoda 1000 MB

Produkce modelové řady ŠKODA 1000 MB

Verze Počet vyrobených kusů Rok výroby
Celkem 443 156
1000 MB Standard 350 174 1964 – 1969
1000 MB De Luxe 52 606 1966 – 1969
1100 MB De Luxe 22 490 1967 – 1969
1000 MBT Tourist 13 091 1968 – 1969
1000 MBG De Luxe 3278 1966 – 1968
1000 MBX De Luxe 1403 1966 – 1968
1100 MBX De Luxe 1114 1967 – 1969
Sdílet

O autorovi

Komentáře