Česká výprava přivezla na letošní East African Safari Classic Rally 2015 jeden z nejhezčích závodních speciálů. Zasloužené uznání sklidil vůz při technické přejímce.

KAROSAR logo

Ve startovní listině East African Safari Classic Rally najdeme letos šest vozů provedení 260 Z a tři slabší modely 240 Z. Důkaz, že šestiválcové kupé patří bezpochyby do zlatého fondu africké rally.

Kultovní „two.forty-zee“

Datsun 240 Z byl prvním sportovním vozem ze země vycházejícího slunce, který se dokázal prosadit na celosvětovém trhu i v na sportovním kolbišti. Japonci se soustředili pouze na dvě nejslavnější soutěže Rallye Monte Carlo a Rally Safari. Zatímco na úzkých zasněžených alpských silnicích se poměrně těžkému vozu s dlouhou přídí příliš nedařilo, v afrických savanách na počátku sedmdesátých let dominoval. V roce 1971 zvítězil Edgar Herrmann, o dva roky později si své premiérové vítězství připsal legendární Shekhar Mehta. V roce 1974 se na scéně objevil silnější Datsun 260 Z, ale na úspěchy svého předchůdce už nenavázal. První generace se vyrobilo celkem téměř 170 tisíc kusů a modelová řada „Z“ je v nabídce značky Nissan/ Datsun dodnes.

Datsun 240 Z Shekhara Mehty na Safari rally 1973

Speciál českého Datsun Teamu

Historie nového českého národního soutěžního týmu se začala psát v roce 2013, kdy Ondřej Coufal a Roman Maděra zahájili pod firmou Karosář.cz stavbu vozu Datsun 240 Z. Postupně vznikl tým lidí s dlouholetými zkušenostmi v rallysportu, a s nimi se podařilo připravit legendární historický soutěžní vůz do takové podoby, že loni úspěšně absolvoval kompletní maraton Sydney – London (délka 16tisíc km). Ondřej Coufal dokonce bojoval při své rally premiéře o stupně vítězů, i když nakonec dojel pátý. Na základě získaných zkušeností se jezdec a majitel týmu v jedné osobě rozhodl zúčastnit East African Safari Classic Rally 2015 v Keňi pod hlavičkou Czech National Datsun Rally Teamu.

Posádka Czech National Datsun Rally Teamu na Safari Rally - Ondřej Coufal / Roman Maděra (vlevo)

Doladěn až v Africe

Vůz, jenž má za sebou maraton Sydny – Londýn, byl v létě rozebrán do posledního šroubku, kompletně zrepasován a s několika nutnými úpravami v rekordním čase opět sestaven. Do Afriky byl expedován před více než měsícem lodí.

Po příjezdu bylo nutné provést další úpravy, jež si vyžaduje specifický charakter africké soutěže. Na karoserii bylo nutné instalovat speciální zástěrky. Na zádi přibyly nášlapy a úchyty nutné při vyprošťování vozu. S ohledem na předpověď počasí bylo po příjezdu první skupiny rozhodnuto o nutnosti instalace vytaženého sání vzduchu – tzv. šnorchlu.

Zbylá část týmu měla naštěstí let rezervován o týden později a tak bylo rozhodnuto, že se šnorchl vyrobí narychlo v Čechách a doveze do Keni letecky. Na místě pak bylo sání instalováno a vůz získal definitivně ten pravý africký „outfit“.

Detail sání vzduchu na kapotě Kompletní sání vzduchu na kapotě - šnorchl

>>> Detail a pohled na kompletní „šnorchl“ vedoucí k zaplombovanému restriktoru 75mm.

Technické parametry

DATSUN 240 Z Ondřeje Coufala

Motor: Řadový zážehový šestiválec uložený vpředu podélně. Rozvod ventilů OHC poháněný řetězem, tři dvojité horizontální karburátory Weber 45DCOE. Zdvihový objem 2393 ccm (83 x 73,7 mm), kompresní poměr 10,5 : 1, výkon 210 koní při 7500 ot/min, největší krouticí moment 246 Nm při 5000 ot/min.

Převodovka: Pohon zadních kol. Pětistupňová převodovka Elite s přímými zuby, samosvorný zadní diferenciál. Jednokotoučová suchá spojka. Hřebenové řízení.

Podvozek: Vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol typu McPherson, vinuté pružiny, zkrutné stabilizátory. Plynokapalinové tlumiče pérování Proflex. Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu ventilované. Patnáctipalcová kola z lehké slitiny, pneumatiky Michelin 195/65 R15 vpředu a 215/65 R15 vzadu.

Rozměry a hmotnost: Dvoudveřová samonosná ocelová karoserie kupé 2+2. Délka 4136 mm, šířka 1630 mm, výška 1286 mm, rozchod kol 1356/1347 mm, rozvor náprav 2305 mm. Hmotnost 1250 kg. Bezpečnostní palivová nádrž ATL o objemu 100 litrů.

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře