Populární slovenský soutěžák Jozef Béreš ml. má za sebou největší havárii v kariéře. Na závodech do vrchu Moris Cup Jahodná 2014 „Ďodi“ totálně zrušil speciál Subaru Impreza WRX. Až po důkladném prošetření vyšla na jevo příčina hrůzostrašně vypadající nehody, která se naštěstí obešla bez následků.
Jozef Béreš ml. o havárii na Jahodné
Havárie při automobilových závodech nejsou ničím výjimečným. Každý jezdec bojuje proti svým konkurentům o dosažení co nejrychlejšího času, přičemž se často stává, ať už jezdeckou chybou, nebo nepředvídatelnou poruchou techniky, že soutěžní vozidlo s jezdcem končí mimo trať. Bezpečnostní prvky jsou naštěstí povinnou výbavou závodních vozů, které zranění jezdce eliminují na minimum. Jednu ze svých nejtěžších havárií v životě zaznamenal i pětinásobný absolutní mistr Slovenska a někdejší čtvrtý jezdec JWRC Jozef Béreš mladší.
Dodi Béreš už za volantem soutěžního vozu zažil několik havárií. Nehoda v rámci akce Moris Cup Jahodná 2014 však byla o něčem úplně jiném. Při ní Dodi totálně zdemoloval vrchařský speciál Subaru Impreza WRX. Již v první týmové zprávě se však objevila výpověď manažera L Racing Teamu, Jana Liptáka, ve které popírá jakoukoli jezdeckou chybu. O tom, co se vlastně stalo těsně před zmiňovanou nehodou, jsme pohovořili s jejím hlavním aktérem, Josefem Béreš mladším.
⇥
"Už při cestě ze servisu na start se mi zdálo, že něco není v pořádku. Měl jsem pocit jako bych jel na defektu. Před startem jsem zkontroloval všechna kola a protože se zdálo být vše v pořádku, postavil jsem se na start poslední ostré jízdy v rámci Moris Cup Jahodná 2014. Zpočátku se auto se chovalo úplně normálně, necítil jsem žádný problém."
⇥
"Po ujetí patnácté zatáčky jsem si náhle uvědomil, že se něco děje, auto začalo strašně táhnout doleva. Samozřejmě jsem se to snažil ihned vyrovnat, ale moc se s tím dělat nedalo a já jsem levou stranou zachytil o beton při cestě. Vše se událo velmi rychlé, bylo to fakt jen pár desetin sekundy, vždyť v době nárazu byla moje rychlost 219 kilometrů za hodinu. Velmi mě to mrzí, ale jsem rád, že jsem z hrozivě vypadající havárie vyvázl bez zranění."
⇥
"Po závodech nám kamarád András Füred přinesl šroub, kterým je uchyceno rameno, za což bych mu rád poděkoval. Byl to šroub z našeho auta, protože nebyl originál Subaru, ale na míru vyrobený. Po návratu ze závodů jsme v dílnách L Racing Teamu auto rozebrali a zjišťovali, jak se mohl sám uvolnit. Toto je dodnes záhadou, neboť šroub byl dotažen a navíc zalepený. Všechny ostatní vydržely, dokonce i na těch kolech, které byly utržené."
⇥
"Subaru po této havárii šlo do šrotu, v podstatě se z něj nedalo nic použít, dokonce chrom-molybdenové trubky, z nichž byl ochranný, rám byly potrhané. Je mi líto, že jsem zničil tak pěkné auto, které stálo celý tým nejen spoustu financí, ale i několik let práce. Jediné co mě může těšit, je fakt, že po zhlédnutí onboardových záběrů a telemetrie všichni v týmu řekli, že za tuto havárii nenesu odpovědnost. Stále mi však vrtá v hlavě to, jak se mohl šroub sám uvolnit ze závitu …, " ukončil Jozef Béreš mladší.
Po této nehodě je jasné, že Josefa Béreše mladšího z důvodu absence soutěžního vozu v rámci akce Ecce Homo Šternberk, akce, které je i součástí slovenského šampionátu určitě, neuvidíme.
Video z Jahodné