Mezinárodní výstava Race Retro je jednou z mála příležitostí, kdy si člověk může připomenout bohatou tradicí britského motoristického sportu. V rozlehlém areálu Stoneleigh parku, poblíž bašty výroby sportovních vozů Coventry, se dá chodit celé hodiny a nasávat atmosféru minulého století, kdy byly Britské ostrovy Mekkou rallysportu.

BMC Competitions Department

Za pionýra profesionálního rallysportu je právem považováno sportovní oddělení BMC (British Motor Corporation), které bylo založeno na sklonku roku 1954 Marcusem Chambersem. Dílna byla součástí továrny v Abingdonu několik mil jižně od Oxfordu, kde se montovaly sportovní vozy MG. Tým připravoval ve druhé polovině 50.let pro tehdejší automobilové soutěže celou řadu vozů z širokého portfolia BMC – Austiny A90, Morrisy Minory, Austiny A40, Rileye 1,5 a MG TF a Magnette. Jednalo se o však vozy nevhodné ke sportovnímu nasazení nebo o auta se slabými motory.
BMC Competitions Department - nejúspěšnější vozy

Tým se žádných velkých úspěchů nedočkal až do doby, než se pod jeho křídly objevil Austin Healey 100 – Six se silným šestiválcovým motorem o objemu 2,6 litru. Následovala slavná éra sportovního Austinu Healey 3000, který posléze sesadil z trůnu legendární miniaturní Austin Mini Cooper S. Vozy nesly typický design – sytě červenou barvu doplňovala bílá střecha. V roce 1968 převzal BMC British Lleyland. „Miníky“ v Abingdonu vystřídaly neperspektivní sedany Austin 1800 a Triumph 2.5 P, které se dokázaly prosadit pouze v dálkových maratonech. Na sklonku roku 1970 bylo sportovní oddělení zrušeno.

Austin Healey 3000

V roce 1959 se na scéně objevil dvousedadlový Austin Healey 3000 s řadovým šestiválcem o objemu 2912 ccm a pohonem zadních kol. „Big Healey“ byl prvním vozem, který byl upraven speciálně pro rally a homologován ve skupině 3 (kategorie GT). Výkon motoru se díky trojici dvojitých karburátorů Weber a upravené hliníkové hlavě motoru postupně zvedl ze 160 k až na 210 koní při 6000 ot/min. Na všech kolech byly namontovány kotoučové brzdy, zadní náprava dostala zesílená listová pera a prodloužená ramena. Ke čtyřstupňové převodovce tým BMC nechal homologovat různé stálé převody podle charakteru soutěže, novinkou byl i samosvorný diferenciál. Přední kapota byla vyrobena z hliníkového plechu, odnímatelná střecha z laminátu. Není divu, že hmotnost vozu činila pouze 1100 kg. Healey měl typický brutální zvuk motoru a problematické jízdní vlastnosti.l

O premiérové senzační vítězství se postarala Pat Mossová, která v roce 1960 triumfovala v proslulém evropském maratonu Liége – Rome – Liége. Na 5300 km dlouhou náročnou trať přes Francii, Německo, Rakousko, Itálii a Jugoslávii měly posádky pouze čtyři dny a čtyři noci. Jelo se prakticky bez odpočinku. Pat Mossová řídila 90 hodin, jen na 6 hodin přenechala volant své spolujezdkyni. Na její úspěch navázal o čtyři roky později Fin Rauno Aaltonen, který vyhrál Liége – Sofia – Liége 1964. Labutí písní jedinečného vozu byla domácí RAC Rally 1965. Timo Mäkinen vedl, ale v noci napadl sníh a v prudkém stoupání Cropton Forest zapadl a musel se potupně nechat předjet od týmového kolegy Aaltonena s mnohem slabším, ale lehčím Mini Cooperem S s progresivním pohonem předních kol.

Austin Healey 3000 - motor Austin Healey 3000 logo
Austin Healey 3000 interier

Legendární Austin Healey 3000 Mk. II několikrát startoval i na našich tratích. Němec Peter Hinderer je s nádhernou replikou továrního vozu přihlášen také na letošní jubilejní 25. ročník Historic Vltava Rallye.

Další informace o obrázky najdete v dříve publikovaném článku o Austinu Healey 3000 ZDE.

Sdílet

O autorovi

Komentáře