Devět soutěžáckých let spojil Vojtěch Štajf se značkou Subaru. V sezoně 2013 dosáhl s Imprezou na jeden z vrcholů kariéry, když získal titul českého mistra mezi produkčními vozy. V nadcházejícím roce 2014 bude čelit výzvě nové. Spolu s dalšími třemi posádkami se vydá pokořit jednu z nejtěžších rally světa s exotickým názvem La Carrera Panamericana. Naváže tak na stopu, kterou zanechal v Mexiku český rodák Jaroslav Juhan.

Když zavzpomínám, Juhan je známé jméno, nebyl to motocyklový závodník?
„Slavný motocyklový závodník František Juhan byl starším bratrem pana Jaroslava. Ten měl naopak blíž k autům, po válce emigroval a usadil se ve střední Americe a díky svým kontaktům se dostal k zastupování tehdy mladé firmy Porsche. Jako propagace německých sporťáků mu připadal ideální start v tehdy nejnáročnějším závodě světa La Carrera Panamericana, kterým mexická vláda oslavovala dostavbu nové silnice vedené napříč jejich zemí a účastnili se ho jezdci jako Fangio či Chiron.“

Jaroslav Juhan

„To bylo v první polovině padesátých let, Jaroslav Juhan hned při svém prvním startu bojoval o nejpřednější příčky, aby pak o rok později v roce 1954 vybojoval čtvrtou pozici v cíli i před mnoha silnějšími vozy. Příběh Jaroslava Juhana je opravdu velmi silný a stačí, když ještě dodám, že díky jeho úspěchům na tomto americkém závodě ty nejsportovnější modely značky nesou jméno Carrera. Navíc jsme se pídili po potomcích pana Juhana a zjistili, že jeho vnučkou je herečka Anna Polívková, dcera Bolka Polívky…“

Jaroslav Juhan

No, ale jak souvisí pan Juhan či La Carrera Panamericana s Vámi a příštím rokem?
„Souvisí tak, že jsme se domluvili s Petrem Kačírkem a dvěma dalšími jezdci a pro příští rok jsme se rozhodli oslavit šedesáté výročí Juhanova úspěchu prvním skutečně českým startem na tomto dobře obsazeném mezinárodním závodě v Mexiku. Vypadá trochu zvláštně, že říkám prvním českým startem, ale pan Juhan jako emigrant tehdy startoval již s občanstvím Guatemaly. Takže naše účast bude opravdu první ryze česká, měli bychom jet v retro designu ve stylu našich národních barev, budeme mít dokonce podporu české ambasády v Mexiku. La Carrera Panamericana sice v původní podobě zanikla nedlouho po úspěchu Jaroslava Juhana, ale v roce 1988 byla obnovena jako závod historických vozů, proto stavíme historické Subaru GSR Coupé ze začátku sedmdesátých let.“


Vojtěch Štajf v RALLY 10/2013Celý rozhovor s Vojtou Štajfem, další informace k sezoně Subaru Czech Duck Racing Teamu a ke startu na závodě La Carrera Panamericana najdete v magazínu RALLY číslo 10 / 2013


Historické závodní Subaru, to je asi tak trochu rarita, že?
„Je to rarita a bylo dost složité jej v Evropě vůbec najít. Nicméně sportovní vozy Subaru existovaly, vždyť už v roce 1973 se jejich tovární vozy Subaru zúčastnily jedné ze soutěží nově vzniklého světového šampionátu a Edgar Herrmann tehdy dojel do cíle jako čtrnáctý. My pojedeme s podobným vozem, nicméně budeme v něm mít o něco silnější motor. Letos jsme se totiž na Carreře byli podívat a zjistili, že to nejsou až tak úplně závody pro starší pány, jak jsme si původně mysleli. Jestli chceme uspět, budeme muset pořádně upalovat, a to i na přejezdech, no, a k tomu by nám koně původního slabého motoru nestačily. Využijeme proto volnější předpisy těchto závodů a nasadíme modernější motor Subaru 1600 s šestnáctiventilovým rozvodem, při váze 750 kg by tak auto mělo disponovat výkonem asi 170 koňských sil.“

Subaru GFT1600

„Mimochodem, v závodě La Carrera Panamericana se bude jednat o premiérový start vozu Subaru a nutno přiznat, že díky tomu má náš start silný ohlas v mateřském závodě i v jeho evropském zastoupení. Mám tedy radost, že se s takovým projektem na mezinárodní scéně bude moci pochlubit právě české zastoupení značky. Čeká nás ale velmi těžká soutěž, vždyť její délka je kolem 3500 km a za sedm dní musíme zvládnout 700 km rychlostních zkoušek…“

Sdílet

O autorovi

Komentáře