KN - www.zavodnifiltry.cz od RIEGGER

Z diváckého místa nebylo vidět! Zakázané prostory jsou tam, kde dříve nebyly! Servisní zóna je hůře přístupná! Za všechno mohou ta nová bezpečnostní nařízení! Výkřiky, které se v internetových diskusích objevují po téměř každé soutěži. Jak je to doopravdy? Na všechno jsem se zeptal Rudolfa Kouřila, ředitele Rallye Hustopeče.

A proč zrovna Rudolfa Kouřila? Rallye jezdí od počátku osmdesátých let a skoro stejně dlouho se na organizaci závodů podílí. Jeho dítkem byla Rallye Vyškov, nyní vede Rallye Hustopeče. Jen minimum lidí se na problematiku bezpečnosti na rallye může podívat trojím pohledem – ředitele a člena organizačního výboru, aktivního a zkušeného závodníka, a také příležitostného diváka.

Změnilo se něco zásadního v Hustopečích po loňských událostech?
„Změnilo, ale ne v souvislosti s Lopeníkem. Naštvali mě diváci. V Hustopečích jsme byli vždy známi tím, že jsme byli k divákům hodně vstřícní. Jenže, tak to lze dělat jen do chvíle, než toho někdo zneužije. Loni jsme měli na jedné rychlostní zkoušce velký konflikt.

„Pořadatelé viděli, jak skupina diváků vytrhala cedule Zakázaný prostor a stoupla si tam. Protože se situaci nedařilo řešit, požádal jsem pořadatele, aby mi k telefonu dal toho nejaktivnějšího pána. Slušně jsem ho poprosil, aby ten prostor vyklidili, jinak RZ nemůžu spustit.“

„Dostal jsem odpověď, která je pro tuto dobu charakteristická: „Vážený pane, máme demokracii. Já si můžu dělat, co chci.“

Dobře, v tom případě jsem ale s demokracií na rallye, kterou řídím, skončil. Málokdo si uvědomuje, že u nás, dle zákonů, zodpovídá za diváky ředitel rallye, případně pořadatel, který stojí na tom konkrétním místě. Dojde-li k nešťastné události, souzen nebude nevhodně se chovající divák, ale my.“

Byli jste letos nuceni v rámci posílení bezpečnosti zvýšit počty pořadatelů?
„O něco ano. Loňskou první rychlostní zkoušku jsme letos prodloužili na dvojnásobek a jen to s sebou neslo nárůst o 40 pořadatelů. Ostatní RZ, které zůstaly vcelku nezměněny, jsme posilovali o pět, osm pořadatelů.
Na zajištění Rallye Hustopeče letos pracovalo až 700 lidí, včetně hasičů, místních občanů, také ale lidí z Litenčic a okolí, tedy vlastně z úplně jiného kraje. Kvůli novým bezpečnostním opatřením měli daleko víc práce. Heroickým výkonem bylo už to, že se trať podařilo schválit v původním návrhu.“

„Víte, tohle se dá dělat jenom pro zábavu. Jako traťák trčíte osm hodin u trati, kdekdo vás pošle kamkoliv, za všechno zodpovídáte, za průser vám hrozí i kriminál, a máte za to 450 korun? Těm lidem patří obdiv. A další skupiny, které vůbec nejsou vidět – víte, že někde po tratích v lesích sedí chlapi v autech a starají se o přenos signálu? Že existuje skupina, která čtrnáct dnů před závodem upravuje šotoliny? Také vedoucí tratě a jeho skupina. Jezdili v pátek v noci v té průtrži mračen a přestavovali retardéry – v ohromné bouřce tahali sudy naplněné vodou. A samotní členové vedení jednotlivých RZ, kteří komplexně chystají své úseky a v závodě za ně nesou plnou zodpovědnost. Plus množství lidí z Agrotecu, kteří připravují veškeré tiskoviny a vytvářejí podmínky pro hladký průběh rallye.“

„A co třeba ti, co jedou uklízet trať? V neděli není poznat, že se tam něco dělo. Každý má své místo a svůj úkol. Všem těmto lidem patří obrovské poděkování, přitom se o nich vůbec nemluví.“

Všimli jsme si, že se v diváckých místech objevily velké info tabule s plánem DM. Každý se tak mohl hned po příchodu přesvědčit, kde se stát smí, a kde ne. Kdo s tímto nápadem přišel?
„To je doporučené FASem v rámci jeho bezpečnostního manuálu. Obsahuje mnoho zajímavých věcí a jeho hlavní předností je, že se vše v rámci pořádání rallye sjednotilo. V půlce sezony proběhla dvě školení vedoucích, jejich zástupců a bezpečnostních činovníků RZ ohledně páskování a různých postupů. Tam se na vše společně podívali i se sportovními komisaři a stálými bezpečnostními delegáty FAS. Od příštího roku bude v tomto ohledu už vše úplně jednotné a to je dobře.“

„Na tratě se také vrátily píšťalky, a podle mě to pískání docela funguje. Lidé na píšťalky reagují. Každý se alespoň podívá, co se děje. Pokud vím, tak většina našich pořadatelů pískala a jsem za to rád.“

Narazili jsme na divácké místo, ze kterého nebylo vidět. Lidé se tam nakonec jen otáčeli a odjížděli hledat něco jiného.
„Přiznám se, že nevím jistě, o které místo se jedná. Můžu říct, že jsem nikdy nezažil, aby tak vyrostla tráva, jak letos v Hustopečích. Normální tráva roste do 30 cm, ale když vyroste do metru a půl? Dokonce jsem letos jedno divácké místo kvůli vysoké trávě zrušil. Ne každý vlastník pozemku nám totiž povolí například trávu posekat. Divácká místa se tipují půl roku dopředu a může se stát, že to, co se tou dobou jevilo jako zajímavé, už potom tak zajímavé není.“

Lidé si také stěžovali, že se hůře dostávalo k servisní zóně nad Popicemi.
„Servisní zóna měla příjezdy a odjezdy nachystané trošku jinak. Jenže, v týdnu před rallye se ozvala jedna obyvatelka Popic tamnímu starostovi se stížností. Chceme v tom regionu závody jezdit, musíme vycházet se starosty obcí i jejich obyvateli. Tak jsme vyšli vstříc jim a bohužel to znepříjemnili divákům. Už nebyl čas najít jiné řešení.“

„Všechny prostory kolem tratí někomu patří. Buď se dohodneme, nebo nedohodneme. Proto z pohledu diváků byla některá místa zakázaná nesmyslně. Nebylo to z našeho plezíru. Prostě majitel řekl: Tady nikdo šlapat nebude. Týká se to třeba okruhové rychlostní zkoušky, kde majitelé nechtějí, aby se přecházelo přes pole. Tak je tam zákaz zastavení, hlídá to policie. Přesto tam lidé chodí. A hrozí, že už se tam nepodíváme.“

„Představte si opravdu krásný úsek, jezdecky i divácky. Ale majitel si diváky nepřeje. Můžu si vybrat. Buď tam diváky jednou pustím, a víckrát se to nepojede. Nebo je tam holt nepustím.“

V průběhu samotného závodu máte už spíše jiné starosti. Jak to bylo s nočním průjezdem RZ Němčičky? Tam se z ničeho nic prodlužovaly startovní intervaly.
„Velmi brzy po startu prvních Němčiček jsme dostali zprávu od jezdců, že se hodně práší. Okamžitě jsem rozhodl, že na druhý průjezd bude rozestup mezi posádkami prodloužen na dvě minuty. Měnili jsme to v přeskupení. Mám výhodu, že v těch autech často při závodech sedím (foto), stejně jako Martin Rada. Oba víme, o co jde, takže to bylo jasné rozhodnutí.“

Sdílet

O autorovi

Komentáře