Spolujezdec a příležitostný závodník Daniel Elena patří mezi největší legendy rally sportu. Jeho 9 titulů mistra světa v „dresu“ Citroën Racing jen tak někdo v dohledné době nepřekoná. Přesto celou dobu zůstával ve stínu Sébastiena Loeba…

Kariéra po boku velkého Seba

Jaký vlastně ve skutečnosti je Daniel Elena? Co v současné době dělá? Jak moc těžké pro něj bylo rozloučit se s MS? Když bylo oznámeno, že letos přijede podpořit nový Citroen DS3 R5 na Rally Č. Krumlov,se kterým M. Jakeš vybojoval na této soutěži druhé místo, neváhal jsem ani minutu, abych si s ním domluvil schůzku na rozhovor. Nestává se moc často, abych si mohl popovídat s legendou… I přesto, že jsem si chtěl povídat o Danielu Elenovi, tak se nakonec velká část otázek nakonec stočila k Sébastienu Loebovi.

Co v současné době děláte? Jak moc Vám chybí závodní sedačka?

DE: Závodní sedačka mi v současné době moc nechybí, protože se pořád účastním menších závodů ve Francii, jako jezdec i jako spolujezdec. Navíc jsem minulý rok odjel nějaké závody s historickou Simcou 1000 Rallye 3. Historická auta mně opravdu hodně zajímají. Mají takové zvláštní až magické kouzlo, vyzařuje z nich taková jiná síla a mentalita. Historická auta jsou prostě úžasná! Před dvěma lety jsem dojel na Rallye Monte Carlo historic na 7. místě s vozem Peugeot 104 ZS. Znáte ten vůz? Ne??? / smích a velké překvapení / To je fantastické auto! A já jsem s ním byl sedmý! Tento rok jsem startoval s Auto Bianchi 112, které připravoval tým Chardonnet racing. Do budoucna zatím nevím. Sám vlastním jeden historický vůz a tím je Simca 1000 Rallye 3. Možná příští Monte Carlo historic pojedu s tímto vozem. Oficiálně jsem ukončil svoji kariéru v rally společně se Sébastienem, nicméně tento sport je pořád moje vášeň, takže se neustále pohybuji okolo rally.

Daniel Elena s oblibou startuje na závodech historických automobilů. Na snímku po boku svého dnes již bývalého šéfa Yvese Mattona.

V roce 1998 začala Vaše úspěšná spolupráce se Sébastienem Loebem. Jak jste se poznali a jak k Vaší spolupráci došlo?

DE: Poznali jsme se v rámci seriálu závodů s vozy Peugeot 106 v roce 1997. V té době s tímto vozem jezdil i Sébastien, od kterého na konci sezóny odešel jeho spolujezdec. Já jsem se ve stejnou dobu zase ocitl bez jezdce. Po posledním závodě probíhala párty na nějaké diskotéce. Již jsme byli oba trošku společensky unaveni, když jsme se potkali. Séb na mně zahuhlal něco ve stylu, kdo jsem a že zrovna shání spolujezdce. Tak jsem na něj taky zahuhlal, že jsem spolujezdec a zrovna sháním jezdce… Tak proč to nezkusit spolu? A tak jsme spolu začali jezdit. / smích /

Vy jste nikdy moc havárií neměli. Vzpomínáte si přesto na nějakou, po které jste si říkal tak dost, končím.

DE: My jsme měli normu, jedna havárie ročně. / smích / Podívej se na minulý rok. Monte Carlo, Švédsko, Argentina no a pak…Francie…bouračka… / smích / Velkou havárii v závodě jsme měli v roce 2009 v Řecku. To jsme šli v plné rychlosti ven a asi 8x přes boudu. Ale když se zamyslím, tak naše úplně nejtěžší nehoda nebyla v závodě, ale při testu. To bylo v roce 2005, když jsme testovali na Německo. Oba jsme tehdy skončili v nemocnici.

Kompletní rozhovor s Danielem Elenou si můžete přečíst v právě vycházejícím čísle časopisu Rally.

Sdílet

O autorovi

Komentáře