Trh s ojetými sportovními automobily se pomalu sytí. Díky tomu se vedle  supersportů stále častěji objevují „levnější“ automobily, které fandové rally ještě nedávno mohli vídat na tratích rychlostních zkoušek. Sériové cestovní vozy, jež se staly základem pro rallyové speciály, získávají mezi sběrateli na popularitě. Zajímavou příležitost zhodnotit úspory, nabízí firma PARKWAY SPECIALIST CARS z Velké Británie.

Vedle luxusních vozů, mezi kterými hrají prim značky Jaguar, Ferrari a Porsche, nabízí tato mladá rodinná firma z Nottinghamshire zajímavé „nízkonákladové“ youngtimery. V nabídce pečlivě vybraných exkluzivních vozů s historií, doloženým původem a zpravidla malým nájezdem, se občas objeví kousky, nad kterými zaplesá srdce každého fanouška motorsportu.

Ford Focus RS Mk. I / r. v. 2003

První verze sportovního Fordu Focus RS vycházela vzhledově z modelu Focus WRC a na jejím vzniku se podílel Ford Motorsport. Prvních testů se účastnili oba tehdejší tovární jezdci značky Ford Colin McRae a Carlos Sainz. Model RS byl uveden na trh v říjnu 2002 a představoval úspěšný návrat produktové řady fordu s označením RS – Rally Sport. Celkem bylo vyrobeno 4501 kusů, z toho téměř polovina putovala do Velké Británie (2147 ks). Výrobní číslo každého modelu série MkI bylo umístěno na přístrojové desce (foto). Nabízený vůz byl vyroben jako 1457 kus v řadě.

Focus RS v nabídce Parkway Specialist Cars se pyšní malým nájezdem km a vynikajícím stavem. Všechny díly jsou původní včetně osmnáctipalcových kol OZ Racing, brzd Brembo, továrního Quaife ATB diferenciálu a nechybí žádný z originálních „odznáčků“ RS. Pod kapotou se ukrývá opečovávaný přeplňovaný dvoulitr Ford Zeta.

Mitsubishi Lancer EVO VI / r. v. 2000

Řada EVO od Mitsubishi byla poprvé představena v Japonsku v roce 1992. Lancer GSR Evolution byl speciál postavený pro soutěže mistrovství světa v rally a stal se jedním z nejúspěšnějších vozů historie. Zatímco první EVO řady vycházely vzhledově ze sériových modelů, s příchodem Lanceru EVO IV získal vůz nezaměnitelný agresivní vzhled. Postupně se zvyšoval výkon motoru z původních 182 kW na 206 kW (EVO IV).

Lancer Evolution se nabízel ve dvou verzích RS a GSR. Ostřejší RS měla s ohledem na snížená váhy minimalistický interiér, zato nabízele ryze sportovní svezení. Vůz disponoval „kratší“ pětistupňovou převodovkou, závodními tlumiči a silnějšími brzdami. Dalšími úpravami vznikaly speciální verze. Vrcholem bylo provedení RS Sprint nabízené ve Velké Británii. Odlehčený motor z dílen Ralliart dosahoval výkonu 246 kW. Mezi sběrateli je velmi ceněná Tommi Mäkinen Edition z roku 1999.

„Šestka“ byla cestovní verzí úspěšného závodního speciálu, se kterým tým Mitsubishi Ralliart vládl na přelomu tisíciletí šampionátu WRC. Tommi Mäkinen s lancerem nenašel přemožitele v sezonách MS 1996, 1997, 1998 a 1999. Přímým konkurentem a dodnes největším rivalem modeů řady EVO bylo Subaru s Imprezou WRX.

Nabízený Lancer EVO VI zdobí mimořádně nízký nájezd 11 465 km, čemuž také odpovídá celkový stav vozu.

Lancia Delta Integrale Evo I / r. v. 1992

Díky homologační předpisům skupiny A (Group A) vznikaly na přelomu devadesátých let atraktivní cestovní vozy dostupné širšímu spektru motoristů. V roce 1979 byla na autosalonu představena první generace Lancie Delta. Začal se psát příběh legendy, která se na přelomu devadesátých let stala ikonou rallysportu.

Lancia Delta Integrale se nesmazatelně vepsala do kroniky rallysportu. V letech 1987 až 1992 dominovala v šampionátu WRC v hodnocení konstruktérů. Za volantem Delty HF získali dva tituly mistrů světa Juha Kankkunen ( 1987 a 1991) a Massimo Biasion (1988 a 1989).

Nabízená Delta HF Integrale v originálním barevném provedení Red Pearl (180a) byla poprvé registrována v dubnu 1992. V roce 1998 byl vůz importován do Velké Británie. V roce 2005 získal ocenění na přehlídce Meguiar`s Spa Italia d`Elegance.

Ford Escort RS Cosworth / r. v. 1996

V roce 1992 vyvinul Ford na základě modelu Sierra Cosworth 4×4 muskulaturní Escort RS. Mechanicky vycházel ze svého úspěšného předchůdce, lehčí karoserie řady Escort Mk VI ale skrývala větší motor Cosworth o výkonu 227 koní a přepracované transmise. Jako jediný model řady Escort měl motor uložený podélně.

Dnes již legendární design vznikl ve vývojovém oddělení Ford v Kolíně nad Rýnem a Ford Motorsport Boreham England. Charakteristické zadní křídlo nazývané též „velrybí ocas“ vytvořil uznávaný designér Frank Stephenson. Karosařina byla svěřena vyhlášené německé společnosti Karmann. Od února 1992 do ledna 1996 bylo vyrobeno celkem 7145 kusů.

Na rozdíl od finální produkční verze byl Stephensonův původní návrh zadního křídla tříúrovňový.

Vůz v nabídce PARKWAY SC byl jako nový prodán v Birminghamu v roce 1996. Jediný majitel jej provozoval až do roku 2002, kdy byl „zakonzervován“ a uložen ve sbírce. Díky tomu se nachází v raritním stavu. Pochází z druhé generace řady, která disponovala menším turbem Garret T25 a s ohledem na běžný provoz přemapovanou řídící jednotkou. Za zmínku stojí originální šestnáctipalcová hliníková kola RONAL ve 100% stavu bez nejmenšího škrábance.

Ford Sierra RS500 Cosworth / r. v. 1987

Spojení Ford a Cosworth se stalo synonymem úspěchu již v roce 1959. O osm let později slavila třílitrová „véosmička“ Ford Cosworth DFV vítěznou premiéru při Grand Prix v Holandsku v Lotusu Jima Clarka. V dalších letech získaly motory Ford v úpravě Cosworth více než 150 vítězství.

V březnu 1985 byla na autosalonu v Ženevě představena Sierra RS Cosworth. Původní plán výroby 5000 ks byl později navýšen na 5545 vozů. Z toho 500 jich zamířilo do dílen Aston Martin Tickford (tehdejší dceřiná společnost Aston Martin). Tým v čele s Mikem Moretonem dostal za úkol, vytvořit na bázi Sierry RS Cosworth bezkonkurenční speciál pro závodní tratě. Výsledkem byl projekt třídveřové Sierry RS500 s motorem Cosworth jejíž výroba byla zadána zmíněnému Tickfordu, který byl podepsán mimo jiné pod modelem Ford RS200. Vůz byl oficiálně představen v červenci 1987 a homologován o měsíc později. Všech 500 kusů disponovalo pravostranným řízením a prodávalo se pouze ve Velké Británii. Záměr vyrábět vůz v černém provedení byl později přehodnocen a v limitované edici se objevilo také 56 kusů s bílým a 52 kusů s modrým lakováním karoserie.

Sierra RS500 Cosworth disponovala ve srovnání s dostupnější Sierrou RS řadou vylepšení. Blok motoru Cosworth YBD byl odlehčen. Větší turbo Garret T31/T04 si vyžádalo větší mezichladič. Z důvodu zvětšení výkonu na 224 koní bylo nutné upravit systém plnění, vstřikování a mazání. Rovněž exteriér vozu doznal drobných změn, jež byly poplatné vyššímu výkonu. Přední nárazník byl upraven, místo mlhovek zůstaly otvory přivádějící vzduch pro lepší chlazení brzd. O přítlak v zadní části se staralo upravené křídlo.

Shodou okolností letos uplyne 30 let od uvedení speciální edice RS500 na trh. Nejdražší vůz v našem přehledu nabízí prodejce z Nottinghamshire v černém provedení s pořadovým číslem 249.

Zdroj: PARKWAY SPECIALIST CARS

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře