KN - www.zavodnifiltry.cz od RIEGGER

K technicky nejzajímavějším vozům startovní listiny Jänner Rallye patří bezesporu originální extovární VW Ralye Golf G60, se kterým startuje v rámci historických vozů skupiny H (třída 12) domácí Christoph Weber. Jedná se o poslední soutěžní model, se kterým se značka Volkswagen oficiálně účastnila seriálu MS.

První čtyřkolka od Volkswagenu

Čtyřicetiletý Rakušan Christoph Weber patří vedle Klausnera s Audi Quattro k největším favoritům soutěže v kategorii historických vozů. Zejména pokud by nakonec napadl sníh.

Disponuje originálním exemplářem vozu VW Ralye Golf G60, se kterým startoval v roce 1990 jeho jmenovec, tovární jezdec týmu VW Motorsport Erwin Weber, na Australské rally. Jedná se o první soutěžní vůz značky Volkswagen s pohonem všech kol, na který by měl v příštím roce navázat nová koncernová zbraň VW Polo WRC.

Weber je rakouským mistrem historiků z roku 2009 a díky svému atraktivnímu jezdeckému stylu patří k vděčným objektům diváckého zájmu. Titul vybojoval s dalším cenným vozem své sbírky – továrním VW Golfem 16V GTI, se kterým jezdil v roce 1988 Raimund Baumschlager. Weber letos reprezentuje tým More Bottle Than Throttle, jehož název naznačuje pohodový přistup k rallysportu. „Stejně jako ostatní bychom si přáli sníh, abychom mohli pozlobit jezdce s Mitsubishi,“ říká za všechny Weber.

Tajemství G dmychadla

Když se Kennethovi Erikssonovi podařilo v roce 1987 souhrou příznivých okolností vyhrát Rally Pobřeží Slonoviny, stoupla Němcům sláva do hlavy. Rozhodli se s golfem druhé generace vytáhnout do přímého boje proti sportovním vozům Lancia Integrale a Toyota Celica. Odvážný záměr měl naději na úspěch, ale koncern VW podcenil několik skutečností a do projektu neinvestoval dodatek financí.

Volkswagen na konci osmdesátých let experimentoval v sériové výrobě se spirálovým mechanickým dmychadlem, které bylo alternativou k mnohem rozšířenějšímu turbodmychadlu. Zatímco turbo pohánějí horké výfukové plyny, G dmychadlo je podobně jako kompresor poháněno prostřednictvím ozubeného řemene klikovou hřídelí. Výhodou je okamžitá odezva na zvýšení otáček motoru bez pověstné „výkonové díry“. Podobné řešení (Rootsův kompresor) úspěšně použili Italové o pár let dříve u Lancie 037 Rally.

Konstruktéři implantovali G dmychadlo na osvědčený, ale poněkud zastaralý motor EA111 o zdvihovém objemu 1,8 litru s osmiventilovou hliníkovou hlavou. Z obavy před deformací bloku zmenšili vrtání a objem klesl na 1764 ccm. Výkon přeplňovaného agregátu stoupl díky přeplňování a vícebodovému vstřikování paliva na 282 koňských sil. Konkurence ovšem už v té době lámala hranici 300 k, ačkoliv musela používat restriktor sání. Spirálové G dmychadlo (označení 60 je odvozeno od průměru sacího traktu) s magnéziovou skříní bylo umístěno před motorem, aby se dalo snadno vyměnit. Technici dobře věděli, že životnost silně namáhané spirály je značně omezena. Zruční mechanici zvládali výměnu během deseti minut!

Krátká kariéra vozu

Zvýšenému výkonu byla přizpůsobena šestistupňová nesynchronizovaná převodovka., ale pohon všech kol vycházel z koncepce Syncro a nebyl na soutěžní použití dostatečně dimenzovaný. Neměl mezinápravový diferenciál, nýbrž pouze přední a zadní lamelové diferenciály s omezenou svorností.

Tovární jezdec Erwin Weber představil nový VW Golf Rallye G60 nejprve v roli předjezdce na domácí mistrovské soutěži a později na Rally Costa Smeralda (6. místo). První start v MS se odehrál na obávané Rally Acropolis 1990 v Řecku. Weberovy časy byly navzdory výkonovému handicapu slibné, ale po řadě drobných problémů zakončil debut roztržený řemen vodního čerpadla.

Při druhém vystoupení na Novém Zélandu museli mechanici dvakrát měnit kardan, ale německý jezdec tentokrát dojel až do cíle a navíc se mohl radovat ze skvělé bronzové příčky. V Austrálii už Erwin Weber na špičku nestačil. Na rychlé trati se mu nepodařilo vyhrát ani jedinou rychlostní zkoušku. Navíc měl znovu technické problémy, nemohl nastartovat a po vytlačení z prostoru časové kontroly byl diskvalifikován.

Na sklonku první sezony byla k dispozici robustnější rychlostní skříň a viskózní centrální diferenciál, ale VW Motorsport mezitím na účast v seriálu MS rezignoval. Díky tomu jsme měli příležitost vidět vůz v Mladé Boleslavi, kde Raimund Baumschlager porazil na listopadové Bohemce Holanďana Bosche s BMW M3 o zdrcujících 5 minut.

Sdílet

O autorovi

Komentáře