Peugeot dokázal obhájit pouze značkový titul, mezi piloty „brala“ první tři příčky konkurence. Mistrem světa se stal Richard Burns, následován Colinem McRaem a Tommim Mäkinenem.

<<< 20002002 >>>

První soutěž jednadvacátého století připomínala „déjà vu“. Výsledky nejstarší soutěže světa byly jako překopírované z loňského roku. Přesně po 12 měsících se vrátil na nejvyšší stupínek Tommi Mäkinen, který se stal třetím jezdcem v historii po Munarim a Röhrlovi, který v Monaku dosáhl hattricku. Druhou příčku obsadil opět Sainz s Focusem WRC a jeho kolega McRae v závěru opět odpadl. Stejný byl osud trojlístku Peugeotu. I když úřadující mistr světa v úvodu soutěže dominoval, Grönholm, Panizzi ani nová týmová posila Auriol nepřečkali první etapu. Stejné fiasko postihlo favorizovaný tým Subaru. Pětadvacetiletý Märtin nedojel pro poruchu elektroniky ani na úvodní vložky, Solberg havaroval a v cíli prvního dne chyběl i Burns. Z Waterloo předních posádek těžily druhořadé týmy. Zejména Škoda Motorsport, která se díky Schwarzovi probojovala až na čtvrtou příčku absolutního pořadí.
Nepříjemnou novinkou sezony bylo odstoupení španělské značky Seat. Zatímco zkušený Auriol našel angažmá u Peugeotu, Gardemeister musel vzít zavděk privátní „dvěstěšestkou“. Delecour přešel k Fordu. Jediný, kdo musel z kola ven, byl Juha Kankkunen. Ačkoliv Japonci nasadili na vybraných soutěžích čtyři tovární Imprezy WRC, na čtyřnásobného mistra světa místo nezbylo.


Převzato z časopisu RALLY 10 / 2013. Informace o předplatném najdete na www.alitron.cz!


Situace se částečně opakovala i ve Švédsku. Stejně jako v předchozí sezoně dominoval finský jezdec na Peugeotu 206 WRC. Tentokrát se však nejednalo o Grönholma, nýbrž o hostujícího Harriho Rovanperu, který navíc startoval s vozem vybaveným pouze pětistupňovou převodovkou. Pikantní na tom bylo, že Rovanperä nebyl registrovaný a nemohl získat body do hodnocení značek. Grönholm a Auriol odpadli, takže obhájce světového titulu neměl po dvou soutěžích na kontě ani jeden bod! Nepříznivá situace se otočila až ve Španělsku, kde francouzský tým se lvem ve znaku obsadil první dvě příčky. Pak však následovaly další tři těžké šotolinové soutěže, kde zůstal Peugeot bez bodu. Po první polovině sezony byla francouzská značka s pouhými 20 body až čtvrtá. Vedl Ford s 60 mistrovskými body.
Teprve ve Finsku se karta konečně obrátila a jezdci Peugeotu začali dohánět manko. Úřadující mistr světa Grönholm konečně protrhl smůlu a obhájil loňské prvenství na domácí Grand prix a v Austrálii. Bratři Panizziové triumfovali podruhé v San Remu a postarali se o nejvyšší příděl bodů na Korsice. Před finálovou soutěží na britských ostrovech měl Peugeot 4bodový náskok před Fordem. Díky dvojnásobnému triumfu Grönholma a Rovanpery si francouzská automobilka zajistila druhý titul.

Loeb přichází na scénu

Sezona 2001 patřila k nejzajímavějším a nejlépe obsazeným v celé historii MS v rally. Trojnásobný vítěz Britské rally Richard Burns se na prestižní domácí soutěži musel spokojit s bronzem, ale zároveň se stal mistrem světa těsně před Colinem McRaem. První tři jezdce konečné klasifikace dělily pouhé tři body. O vítězství se podělilo celkem osm jezdců na vozech pěti značek.

Největší událostí roku byl bezesporu nástup týmu Citroën Sport s modelem Xsara WRC. Francouzská značka v MS nebyla zaregistrovaná, ale její výsledky nikoho nenechaly na pochybách o budoucím potenciálu. To samozřejmě vyvolalo velké diskuze ohledně rivality obou sesterských značek koncernu PSA. Celá řada komponentů xsary byla použita z úspěšné kitové verze s pohonem předních kol a atmosférickým dvoulitrovým motorem. Citroën navíc prototyp s názvem Xsara T4 dokonale vyzkoušel o rok dříve ve francouzském šampionátu. Senzační debut na Katalánské rally přesto vyvolal údiv. Oba jezdci Puras a Bugalski vedli téměř celou soutěž, ale v závěru měli technické problémy. Španěl Jesus Puras měl velkou šanci na vítězství i v San Remu, ale vyšlo mu to až do třetice. Na korsické Rallye de France se značka Citroën poprvé zapsala do historických análů.

Novou Xsaru WRC dostal příležitost vyzkoušet i vítěz nové kategorie Super 1600 Sébastien Loeb. Mladý Francouz při debutu dokázal vyhrát čtyři měřené úseky a v cíli ztrácel pouhých 11 sekund na vítězného Panizziho. Hlavním úkolem Loeba v sezoně 2001 ovšem byly starty s Citroënem Saxo S1600. Tady si počínal naprosto suverénně a vyhrál všech pět soutěží, na kterých startoval. Jeho nejbližší pronásledovatel Andrea Dallavila s Fiatem Punto S1600 zvítězil při Loebově neúčasti pouze v San Remu. Nová kategorie se měla čile k světu, první sezony se zúčastnilo celkem 23 jezdců na vozech čtyř značek.
Ve třetím roce svého působení dosáhla značka Škoda na 17 mistrovských bodů (stejně jako Hyundai) a obsadila v hodnocení pátou příčku. Největším dobrodružstvím i úspěchem byl bezesporu start na Rally Safari v Keni, kde Armin Schwarz vedl v úvodní sekci a v cíli obsadil senzační bronzovou příčku. Bruno Thiry zůstal celou sezonu hluboko v jeho stínu. Za volant tovární Octavie WRC se třikrát posadil Roman Kresta, ale ani jednou nedojel do cíle.


MS 2001

Značky:
1. Peugeot 106,2. Ford 86, 3. Mitsubishi 69, 4. Subaru 66, 5. Škoda 17, 6. Hyundai 17

Jezdci:
1. Richard Burns 44, 2. Colin McRae 42, 3. Tommi Mäkinen 41, 4. Marcus Grönholm 36, 5. Harri Rovanperä 36, 6. Carlos Sainz 33, 7. Didier Auriol 23, 8. Gilles Panizzi 22, 9. Francois Delecour 15, 10. Petter Solberg 11, 11. Jesús Puras 10, 12. Armin Schwarz 9, 13. Freddy Loix 9, 14. Sébastien Loeb 6, 15. Thomas Radström 6, 16. Toni Gardemeister 5, 17. Alister McRae 4, 18. Toshihiro Arai 3, 19. Markko Märtin 3, 20. Renato Travaglia 2, 21. Philippe Bugalski 1, 22. Kenneth Eriksson 1, 23. Pasi Hagström 1, 24. Gabriel Pozzo 1

Production Cup:
1. Gabriel Pozzo (Mitsubishi Lancer Evo sk. N)
Teams Cup:
Toyota Castrol Team Denmark
Super 1600 (JWRC):
1. Sébastein Loeb (Citroën Saxo S1600) 50, 2. Andrea Dallavilla 30, 3. Niall McShea 12, 4. Larry Cols 11, 5. Giandomenico Basso 10, 6. Martin Stenshorne 8, 7. Francois Duval 6, 8. Corrado Fontana 6, 9. Jussi Välimäki 4, 10. Alejandro Galanti 4


Výsledky MS 2001

69. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 21. ledna)

1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution 6.5) 4:38:04.3
2. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 01) 4:39:05.1
3. François Delecour (Ford Focus RS WRC 01) 4:40:09.6

50. International Swedish Rally (9. – 11. února)

1. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 3:27:01.1
2. Thomas Rådström (Mitsubishi Carisma GT Evo 6.5) 3:27:29.0
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 01) 3:27:38.1

35. TAP Rallye de Portugal (8. – 11. března)

1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evo 6.5) 3:46:42.1
2. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 01) 3:46:50.7
3. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:49:37.7

37. Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de Espana – 23. – 25. března)

1. Didier Auriol (Peugeot 206 WRC) 3:40:54.7
2. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 3:41:17.9
3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution 6.5) 3:41:56.1

21. Rally Argentina (3. – 6. května)

1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 01) 4:18:25.3
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC2001) 4:18:52.2
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 01) 4:20:11.7

29. Cyprus Rally (1. – 3. června)

1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 01) 5:07:32.7
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC2001) 5:07:49.1
3. Carlos Sainz (Ford Focus RS WRC 01) 5:07:59.2

48. Acropolis Rally (15. – 17. června)

1. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 01) 4:19:01.9
2. Petter Solberg (Subaru Impreza WRC2001) 4:19:50.9
3. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 4:20:37.6

49. Safari Rally Kenya (20. – 22. července)

1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution 6.5) 8:58:37
2. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 9:11:14
3. Armin Schwarz (Škoda Octavia WRC) 9:16:12

51. Neste Rally Finland (24. – 26. srpna)

1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:23:12.8
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC2001) 3:23:37.8
3. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 01) 3:23:45.1

31. Propecia Rally New Zealand (21. – 23. září)

1. Richard Burns (Subaru Impreza WRC2001) 3:47:28.0
2. Colin McRae (Ford Focus RS WRC 01) 3:48:12.6
3. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 3:48:18.1

43. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (5. – 7. října)

1. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 4:05:49.5
2. Sébastien Loeb (Citroen Xsara WRC) 4:06:00.9
3. Didier Auriol (Peugeot 206 WRC) 4:06:44.4

45. Tour de Corse – Rallye de France (19. – 21. října)

1. Jesús Puras (Citroen Xsara WRC) 3:58:35.5
2. Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) 3:58:53.0
3. Didier Auriol (Peugeot 206 WRC) 3:59:47.4

14. Telstra Rally Australia (1. – 4. listopadu)

1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:17:01.3
2. Richard Burns (Subaru Impreza WRC2001) 3:17:41.7
3. Didier Auriol (Peugeot 206 WRC) 3:18:21.4

57. Network Q Rally of Great Britain (22. – 25. listopadu)

1. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) 3:23:44.8
2. Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC) 3:26:11.9
3. Richard Burns (Subaru Impreza WRC2001) 3:27:00.2

Sdílet

O autorovi

Komentáře